Boekpresentatie Daan & Nadia

Boekpresentatie Daan & Nadia

Woensdag 17 februari was ik bij de boekpresentatie van Daan & Nadia, het eerste YA-boek van Esther Walraven. Ze schreef al wel eerdr boeken voor kinderen zoals bijvoorbeeld Waarom achtbanen te gek zijn! Maar voor de iets oudere doelgroep dus nog niets. Dat is best raar, want eigenlijk waren Daan en Nadia er eerder dan de kinderboeken, al in 2011.

Deze middag mochten we haar het hemd van het lijf vragen in boek- en speelgoedwinkel Speelboek in Amersfoort onder het genot van iets te drinken en roze koeken waar uiteraard iedereen op zat te azen en ze waren dan ook in no time op. De Leesfabriek onderwierp Esther aan een vragenvuur.
Naast een aantal meisjes van De Leesfabriek was een deel van het Best of YA promoteam er, de redacteur van Esther, een paar medeschrijvers en nog wat andere mensen.

Primeur
De boekpresentatie was voor Esther de eerste keer, dus het was meteen een soort primeur die wij te pakken hadden. Een boekpresentatie lijkt mij persoonlijk doodeng. Alle mensen die naar jou kijken, die iets van jou willen. Brr.

Een de vragen was hoe ze aan het verhaal voor Daan en Nadia kwam. Bij Daan wist Esther meteen dat het bij Daan iets lichamelijks zou zijn en dat zou beginnen met een alcoholvergiftiging. Voor Nadia wist ze dat niet meteen, dat kwam pas gaanderweg. Net als het veranderen van de vormen.

Daan was namelijk in eerst in de derde persoon, Nadia in de eerste. Uiteindelijk is dat dus allebei de eerste persoon geworden. Tussen het schrijven van een jongen en meisje is wel verschil, vindt ze. En dat vind ik zelf ook, want schrijven vanuit jongens is dus heel anders op de een of andere manier. Maar soms ook leuker.

 

‘Alcohol met zestien kan echt niet meer!’
Ook kregen we nog een heel klein kijkje in de keuken van een redacteur. Wat doet zo iemand eigenlijk? Ze zorgen bijvoorbeeld dat alles klopt. Esther schreef de eerste versie van Daan & Nadia in 2011 en toen mocht er nog alcohol gedronken worden met zestien. Dat was iets dat er in de nieuwe versie echt uit moest. Net als dat in overleg sommige hoofdstukken verschoven zijn en het einde verlengd is. ‘Het vorige einde was nogal abrupt,’ vertelde Esther ons. Ook de gekleurde pagina’s komen de redacteur/uitgever.

Ze heeft die dingen toegevoegd in de zes versies die ze uiteindelijk schreef voor Daan & Nadia een boek werd, maar dat vond ze niet frusterend, omdat er een uitgever was die het boek uit wilde geven. Het Best of YA team van uitgever Van Goor/Unieboek/Spectrum heeft al eerder commentaar gegeven op het manuscript, maar ze heeft niet alle feedback toegevoegd.

Al eerder won ze een schrijfwedstrijd bij Querido en kwam ze bij een andere op de shortlist bij de laatste drie.

Of ze het moeilijk vond om zich in te leven in een tiener?

‘Nee, ik leef me in in de persoon. Wel vond ik het taalgebruik en bijvoorbeeld het eindexamen lastig.’

Dat laatste is voor Esther alweer even geleden en ik kan me voorstellen dat het lastig is om dat te schrijven over nu, want het zal in de loop van de jaren best veranderd zijn.

Ik denk dat het voor mij ook alweer veranderd is. Nou ja, ik heb in 2002 eindexamen gedaan. In guldens nog, haha. En taalgebruik is nu ook weer anders dan bijvoorbeeld tien jaar geleden.

Je komt Simon ook overal tegen.

Huilen tijdens het schrijven
Ik kan me voorstellen dat je met een verhaal als Daan & Nadia toch best emotioneel bent bij het schrijven, maar Esther werd wel emotioneel bij de latere versies. En het einde was inderdaad zo gepland, dat stond al aan het begin vast. Net als het begin overigens.

De naam van Daan stond ook al vrij snel vast, want ze wilde een normale, Nederlandse naam. Met de namen wil ze de karakters benadrukken.

Voorbeelden
Op de vraag of Esther ook gekeken heeft naar hoe andere schrijvers dit doen, is ze stellig.

‘Nee, ik heb in de tijd dat ik dit boek las, ook geen andere boeken met dit onderwerp gelezen. Ik wil mijn eigen verhaal maken en door niemand beïnvloedt worden.’

Het was een leuke middag/avond en ik vond het echt interessant om te horen hoe Daan & Nadia ontstaan is. Bedankt Esther voor het schrijven en Speelboek voor het organiseren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge