Gastblog: ‘Maar ik heb toch een uitgever nodig?’

Gastblog: ‘Maar ik heb toch een uitgever nodig?’

Simone Lucchesi is de eigenaresse van The Black Sheep Indie, een platform voor ebooks van indie auteurs.

Voor mijn blog schreef ze een paar gastblogs. Zelf vind ik selfpublishing een goede toevoeging op mijn blog, zeker nu ik besloten heb om volgend jaar ook in eigen beheer uit te gaan geven.
En omdat een boek een boek is. Of het nu door een reguliere uitgever gedaan is of door iemand zelf.

Laat vooral ook jullie meningen weten over selfpublishing en alles wat erbij komt kijken.

Maar ik heb toch een uitgever nodig?

Ik hoor het je denken. Want ik dacht hetzelfde. Of, misschien wel beter gezegd, mij werd hetzelfde verteld. Toen ik voor het eerst het idee opperde om mijn boek in eigen beheer uit te geven, oftewel via self-publishing, werd er hevig gesnoven. Ik geloof zelfs dat ik een sarcastisch lachje hoorde ontsnappen. Waarom zou je zelf een boek willen uitgeven, werd me gevraagd – een retorische vraag uiteraard, want het antwoord volgde gelijk. Ik had de kennis niet, de netwerken niet en het marketingbudget wat een uitgeverij heeft zeer zeker niet. Het zou veel te moeilijk zijn om zelf te doen. Als je succesvol je werk wilt uitgeven dan moest dat door een uitgeverij gedaan worden. Toch?

Een uitgeverij heeft kennis van de markt
Klopt, absoluut, een uitgeverij kent de markt daar zijn ze specialisten in, maar wie kent zijn doelgroep en de markt nou beter dan de schrijver zelf? Het is belangrijk om bij het schrijven van je boek een doelgroep in gedachte te hebben. Stel jezelf de vraag: Voor wie schrijf ik? Ik ontmoette eens een vrouw die een boek geschreven had over de zeldzame vorm van ADHD van haar zoontje. Omdat er maar weinig boeken op de markt beschikbaar waren die dat onderwerp aansneden besloot ze zelf haar bevindingen, tips en adviezen op te schrijven. Bij het schrijven van het boek hield ze telkens alle moeders, vaders en opvoeders in gedachte die hetzelfde meemaakten, de doelgroep die net als zij menig keer met de handen in het haar hadden gezeten en haar tips goed konden gebruiken.

Omdat ze schreef over een zeldzame vorm van ADHD wist ze dat de markt klein zou zijn, een grote uitgeverij zou haar boek waarschijnlijk niet oppikken omdat het niet commercieel genoeg zou zijn. Voor haar dé reden om haar boek zelf uit te geven. Ze kende de markt en de doelgroep omdat zij er deel van was en wist door haar eigen ervaring precies waar ouders hulp bij konden gebruiken. Dat is wat haar boek tot een succes maakte. Weet voor wie je schrijft, dat gaat je invalshoek bepalen. Dit geldt ook voor fictieboeken.

Mijn boek heb ik geschreven voor jonge vrouwen, tussen de 18 en 35 jaar, die single zijn (of zijn single zijn geweest) en de avonturen van mijn protagonist herkenbaar zouden vinden. Met dat in gedachte werd alles wat ik schreef beschouwd vertrouwd. Een uitgeverij kent de markt al, maar dat kan jij leren. Leer je doelgroep kennen, stel je voor wie deze mensen zijn en wat ze willen lezen. Dat bepaalt je succes.

Maar een uitgeverij heeft een heel team en netwerk
Ook waar, een uitgeverij heeft een team aan redacteurs, marketeers en professionals achter zich die je helpen je boek tot een hoger niveau te tillen en die hun best doen om jouw boek zo goed mogelijk te maken en te verkopen. Maar deze mensen kun je ook in je eigen netwerk vinden of online. Met een simpele Google search vind je een tal aan freelance redacteuren die staan te popelen om jouw boek te redigeren. Let hierbij wel altijd op betrouwbaarheid en vraag freelancers altijd om een referentie, vooral al ze een vergoeding vragen voor hun werkzaamheden. Voor mijn boek heb ik het dichterbij huis gehouden en mijn doelgroep gevraagd mijn boek te redigeren.

Zij zijn immers de lieftallige vrouwen aan wie ik uiteindelijk mijn boek wil verkopen, als zij lyrisch zijn om de eerste versie dan moet de rest ook goedkomen. In haar boek Will Write for Shoes noemt Cathy Yardley dit een Crit Group. Een groep kritische mensen uit je eigen netwerk die je meedogenloze feedback zullen geven over je werk. Het is confronterend, maar ook dit zal je helpen je werk beter te maken. Vind je het te persoonlijk om iemand uit je eigen netwerk te vragen, of ken je geen specialisten die kunnen helpen dan kan je er ook voor kiezen om je werk, of delen ervan, online te plaatsen en via verschillende platforms feedback vragen.

Het is heel spannend om je werk zo te delen, zeker als het vreemden zijn, maar het werkt tweedelig: Jij krijgt feedback en het is ook nog eens feedback van potentiele kopers. Wanneer jij je boek zal publiceren heb je dus al een stukje bekendheid, wat je terug zal zien in de verkoopcijfers.

Oké, ik heb de kennis, ik ken mijn doelgroep, ik heb een netwerk. Maar het budget dan?
Geen zorgen. Je hebt geen bakken met geld nodig om je boek aan de man te brengen. Door de komst van social media, kun je met een relatief laag budget heel wat potentiële kopers in en buiten je omgeving bereiken. Vooral als je weet wie die doelgroep is. Via Facebook bijvoorbeeld, kun je al voor vijf euro per dag de bedrijfspagina waarop jij je boek aanbiedt promoten. Met een paar simpele kliks, maak je een advertentie, geef je aan wie je wilt bereiken en voor hoelang je advertentie online moet staan.

Als besluit je werk uit te geven als eBook dan bespaar je aanzienlijk in drukkosten en kun je meer besteden aan gerichte online en offline marketing. En niet geheel onbelangrijk, de verdiensten bij self-publishing zijn een stuk hoger dan wanneer je op traditionele wijze een boek uitgeeft. Wanneer je besluit je eBook te publiceren via The Black Sheep Indie ontvang je, afhankelijk van je verkoopprijs, per verkocht eBook 45 – 80% aan royalty’s en dat is meer dan wat een uitgeverij je zal (en kan) bieden.

Dus, heb je een uitgeverij nodig om je boek succesvol uit te geven?
Nee, jij hebt alles in huis om het zelf te kunnen doen. Ann Handley, zelfstandig auteur en schrijfster van het boek: Everybody Writes, is hier een perfect voorbeeld van. Iedereen kan schrijven en iedereen kan uitgeven, het is aan jou om de volgende stap te zetten en het heft (of je pen) in eigen handen te nemen.

Goed om te weten: dit artikel is niet bedoeld om je ervan te weerhouden via een uitgeverij je boek te publiceren. Verre van zelfs. Uitgeverijen kunnen ontzettend veel voor je doen. Ze zijn het steuntje in je rug die je als schrijver nodig kan hebben. Maar, weet ook dat je over meer kennis en vaardigheden beschikt dan je misschien zal denken.

Self-publishing is een geweldig avontuur om aan te gaan. Het is een avontuur waar jij zelf aan het stuur staat en de richting bepaalt. Heb je toch nog wat hulp nodig? Neem dan contact op met The Black Sheep Indie. Ik help je graag verder!

Hebben jullie weleens overwogen om je boek in eigen beheer uit te geven?

Eén gedachte over “Gastblog: ‘Maar ik heb toch een uitgever nodig?’

  1. Goed stuk! Ik vind selfpublishing ook een hele goede zaak, omdat vaak juist de niet-commerciële boeken enorm mooi kunnen zijn en ook echt aandacht verdienen. Of ik het zelf wil gaan doen weet ik nog niet: ik vind het wel heel top dat het kan en ook het idee van zelf mensen zoeken die kunnen helpen je werk te verbeteren spreekt me aan als voorbereiding op het eventueel benaderen van een uitgeverij. Ik denk dat ik het vooral zou doen als het bij de grote uitgevers niet lukt en ik toch overtuigd ben van de kracht van mijn verhaal!
    Vivian onlangs geplaatst…Inspiratieloos? | 5 manieren om je boekenkast in te delen!My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge