Recensie-exemplaren verkopen: mijn mening

Als boekenblogger krijg je soms een recensie-exemplaar van de uitgever. In mijn geval: heel soms. 99 procent van de boeken op mijn blog zijn zelf gekocht of geleend uit de bibliotheek. Soms krijg je een recensie-exemplaar, omdat je hem zelf hebt aangevraagd of omdat het in het kader van iets als een blogbom is. De ene uitgever is daar makkelijker in dan de ander. Er zijn mensen die denken dat ze een handeltje kunnen halen uit het feit dat een uitgever jou een gratis boek geeft in ruil voor een recensie.
Sommige uitgevers zijn slim en zetten op het boek: ‘Ongecorrigeerd leesexemplaar’. Dan gaat verkopen een stuk lastiger, maar er zijn ook uitgevers die een boek zonder dit opsturen, dus het boek zoals hij in de winkel staat.

Als ik boeken aanvraag, zijn het eigenlijk altijd boeken die me op de een of andere manier trekken en waar ik nieuwsgierig naar ben geworden. Waarom zou ik een boek aanvragen dat me helemaal niets lijkt? En doorgaans wil ik die boeken ook gewoon in de kast hebben.

Ik vind verkopen van recensie-exemplaren not done. Het kan zijn dat je een boek niet leuk vindt en echt niet in de boekenkast wilt hebben, maar waarom zou je geld willen vangen voor iets dat je gratis hebt gehad? Natuurlijk heb je ook niet betaald als je een boek van tante Greet gehad hebt voor je verjaardag, maar daar heeft tante Greet voor betaald. In het geval van een recensie-exemplaar heeft er niemand betaald. Ja, de uitgever.

Er zijn zoveel plekken waar je zo’n boek kunt laten. Een (gratis) bibliotheek (desnoods start je er zelf eentje), bookcrossing, ruilen met je beste vriend(in), weggeven, iets als een voedselbank, maar dan voor boeken of hou een winactie. Of koester toch dat recensie-exemplaar, want het is wel aan jou verstuurd.
Zo heb ik een paar recensie-boeken die ik toch niet zo vind, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te doen. Niet dat ik van plan was om ze te verkopen, dat dus niet. Overigens vielen ook niet al die boeken tegen, maar bij één ben ik overgegaan op de Engelse serie. Verkopen zal ik ze dus in elk geval nooit. Nou ja, ik verkoop sowieso bijna nooit boeken, want dat vind ik lastig.

Overigens doel ik niet specifiek op mensen met dit stukje, want ik ken ze niet. Niet persoonlijk in elk geval. Dit is meer iets dat ik in een groep voorbij zag komen en dat ik best een goed iets vond voor op mijn blog.

6 gedachten over “Recensie-exemplaren verkopen: mijn mening

1. Ik ben het volledig met je eens. Voor de auteur is het ook niet leuk. We krijgen er al sowieso niets voor. Enkel de recensie. Een winactie, doorgeven aan andere bloggers of gewoon cadeau geven aan iemand vind ik een goede optie. Ik begrijp wel dat je ze niet allemaal kunt houden. Ik denk dat het snel een hele hoop boeken wordt. Zelf verkoop ik nooit boeken, ook al heb ik ze zelf gekocht. Ik geef ze door als ik ze niet leuk vind of schenk ze aan de bib. Die zijn er happy mee, zeker als je regelmatig eens een aankoopsuggestie doet bij hun. Soms pols ik eens bij bloggers of ze interesse hebben in het boek tegen de verzendkosten, of de helft van de verzendkosten (Nederland). Dat heb ik nu de laatste 2 keer gedaan.

2. Ik denk dat het wel kan, het verkopen van boeken. Stel dat je echt heel veel exemplaren toegestuurd krijgt per jaar en iemand anders het boek ook gunt. Dan kan je best iets verkopen. Maar ach, weggegeven op je blog kan natuurlijk ook. Maar ik snap je, boeken verkopen vind ik zelf ook moeilijk. Eigenlijk nooit gedaan.

3. Ik krijg best wel veel recensie-exemplaren en ik verkoop ze nooit. Ik geef ze weg of ruil ze. Ik zie er het nut niet van ze te verkopen; dat vind ik niet eerlijk.

4. Ik verkoop sowieso nooit boeken, zelfs als ik ze niks vind; ik kan er gewoon geen afscheid van nemen, en ik heb nog zussen die ze kunnen lezen. Maar ik ben het met je eens. Volgens mij krijg je die leesexemplaren sowieso niet zomaar toch? Omdat je die aan moet vragen. Waarom zou je die aanvragen en dan verkopen? Zo werkt het niet. Als je ze niet wilt, lijkt weggeven me dan nog de beste optie. Of er van die boek-creaties van maken.