Recensie: Mijn reis met Jake

ISBN: 9789026164620
Auteur: Morgan Matson
Uitgever: De Fontein
Publicatiedatum: Januari 2011
Genres: Contemporary, Young Adult Thriller
Aantal bladzijdes: 366

Amy is zeventien en staat op het punt van het westen van Amerika naar Connecticut in het oosten te verhuizen. Drie maanden eerder is haar vader bij een ongeluk omgekomen. Zijn dood heeft grote sporen achtergelaten in het gezin. Amy's moeder wil dat Amy met hun auto naar Connecticut komt. Maar sinds het ongeluk rijdt ze niet meer. Daarom heeft haar moeder een reisgenoot geregeld: Jake, de zoon van een kennis.

Amy ziet er als een berg tegenop om vier dagen lang met een onbekende jongen in de auto te moeten zitten, maar wanneer de knappe Jake haar chauffeur blijkt te zijn, wordt de reis ineens een stuk spannender. Al snel besluiten de twee een ÔkleineÕ omweg te maken en bijzondere plekken te bezoeken. Met elke kilometer groeit hun band, maar ook de spanning. Het wordt een reis om nooit te vergeten.

Mijn reis met Jake was alweer het vierde boek dat ik las van Morgan Matson. Inmiddels wist ik wel ongeveer wat ik kon verwachten van deze schrijfster. Ik verwachtte een vlotte, snel schrijfstijl met leuke personages. Kortom: een boek waar je doorheen vliegt. Maar was dat ook wat ik kreeg?

Ja, dat was zeker het geval. Ook door Mijn reis met Jake van Morgan Matson vloog ik doorheen. Dit is de minst dikke van haar boeken, maar alsnog 366 pagina’s. Voor sommige mensen zou dit ook een flinke pil zijn. Door de schrijfstijl van Morgan merk je helemaal niet echt dat het zo’n dik boek is. Ik hou van boeken die dik zijn, maar waarbij je dat helemaal niet merkt. Voor dit boek gaat dat zeker op.

“Tomorrow will be better.”
“But what if it’s not?” I asked.
“Then you say it again tomorrow. Because it might be. You never know, right? At some point, tomorrow will be better.”

De personages zijn leuk, maar af en toe vond ik Amy wel een beetje een zeur. En op sommige momenten weer iets te emotieloos. Ze heeft best wat meegemaakt de afgelopen drie maanden, maar af en toe komt ze over of het haar niet zoveel kan schelen. Dat stoorde me zo nu en dan. Vooral omdat het niet helemaal in balans leek te zijn.

Jake vind ik leuk, maar die leer je niet heel goed kennen. Wat logisch is, hij is tenslotte de hoofdpersoon niet. In mijn hoofd leek Jake op Alex Pettyfer trouwens. Niet echt een heel verkeerd beeld.

Het onderwerp deed me trouwens een beetje denken aan het verhaal dat ik samen met Mariëlle schreef op Wattpad: My American Apparel Underwear. Niet helemaal, maar gewoon een beetje. Dat rondtrekken enzo. Nu is het ook niet echt een mega-origineel idee natuurlijk, maar toch. Ik vond het wel grappig in elk geval.

Mijn reis met Jake

Normaal doe ik een foto van het boek met bloemen of iets. Maar dit boek leende ik van de bibliotheek en lag zo erg uit elkaar dat ik amper durfde te lezen. Kortom: een mishandeld boek dat ik niet mooi op de foto zou krijgen. Dus daarom dit keer gewoon alleen de kaft. Ik vind de kaft van Mijn reis met Jake persoonlijk niet echt aansprekend. Hij is beter dan haar andere vertaalde boek (Een nieuwe zomer, een nieuw begin), maar nog steeds vind ik hem niet zo mooi. Maar; ik vind de originele cover ook niet zo. Maar goed, never judge a book by it’s cover. Laat ik het daar maar op houden.

Ik snap dat er dingen vertaald moeten worden in een boek, maar persoonlijk ben ik geen voorstander van het vertalen van namen. Toch is dat in Mijn reis met Jake wel gebeurd. Want in het Engels heet Jake eigenlijk Roger. Oké, ik vind Jake mooier dan Roger, maar toch. Nu is de titel in het Nederlands echt heel anders. Ik moest ook goed kijken of ik wel het goede boek voor me had. Maar gelukkig was dat het geval.

Eén gedachte over “Recensie: Mijn reis met Jake

1. Aaaaaah ik heb dit boek echt gelezen toen ik 14 was ofzo. Zoveel leuke herinneringen aan! Het is echt een super leuk boek voor de zomer 🙂 maar ik kan me idd vinden in je vertaal-opmerking. Al is Roger echt een lelijke naam haha