Verslag VIBYA-event

Verslag VIBYA-event

Weken geleden ontving ik een mailtje van Luitingh-Sijthoff met de vraag of ik 23 oktober vrij wilde houden, omdat er dan een boekenblog-event zou zijn. Ik knipperde even met mijn ogen toen ik dat las en grijnsde toen breed. Ik uitgenodigd? Maar ja, ik was uitgenodigd. Vrijdag zou een dag vol stress worden, want ik moest in de ochtend kaartjes zien te scoren voor 5 Seconds of Summer (helaas niet gelukt), dan werken en dan als een haas naar Amsterdam. En toen zei een collega dat hij op vrijdag mijn wijk wel van post wilde voorzien. Dat vond ik superlief en zo had ik dus vrijdag vrij, dus ik kon op mijn gemak naar Amsterdam.

In de groepsapp met een aantal bloggers die aanwezig zouden zijn, werden al heel wat apps uitgedeeld. Vooral waar we af zouden spreken en dat werd de piano op Amsterdam Centraal. Met een aantal mensen spraken we al af op Utrecht Centraal om samen te reizen en zo kwam er een hele groep in één keer binnen bij de uitgever.

Seksuele voorlichting van de Theemutsen

De Theemutsen – aka Darcy en Jade – moesten het spits afbijten met een verhaal over hun YouTube-kanaal dat gericht is op seksuele voorlichting voor jongeren. Ze vertelden ons dat ze een miljoen views hebben per maand en dat veel jongeren hen als een goede vriendin zien. Ik denk dat het een goede manier is om de doelgroep te bereiken, want seksuele voorlichting van je ouders of leraren krijgen is zo niet chill natuurlijk. Maar op YouTube is dat heel anders.
Het merendeel van de aanwezigen was niet helemaal de doelgroep meer van deze dames, maar ik vind het goed dat er zoiets is. Better safe than sorry.
Door dit kanaal is er ook een boek ontstaan dat een ‘soort YouTube is, maar dan in boekvorm.’ Volgens Thille Dop, uitgever, is het boek ‘heel praktisch, je kunt gelijk aan de slag.’ Dat leverde wat gegrinnik op.

De meiden hadden ook nog een tip voor ons bloggers: Blijf bij jezelf en gebruik je eigen ideeën. Laat je niet leiden door wat anderen vinden, maar door jezelf.

‘Het geschreven woord verliest het van beeld en video’

Na Darcy en Jade was het de beurt aan Tim Beudel, tv-producent bij Tuvelu Media. Die naam zei me in eerst instantie niets tot hij begon over Ali B op volle toeren. Ik heb het programma nooit gezien, maar Ali B ken ik wel. Hij vertelde ons dat het geschreven woord het uiteindelijk gaat verliezen van beeld en video. Daar moet je bij ons boekenliefhebbers natuurlijk niet mee aan komen, want daar zijn wij het totaal niet mee eens. YouTube is een nieuwe mogelijkheid om te adverteren. Vroeger zette je een advertentie in een krant en hoopte je dat het gelezen werd door de doelgroep, nu laat je het vloggers gewoon aanprijzen. Op die manier weet je zeker dat het de doelgroep bereikt.

Er waren opvallend weinig bloggers die iets met YouTube doen en ik ben daar ook één van, die het niet doet. Maar na dit praatje zit ik het toch te overwegen om eens te doen.

‘Out there is Alice in Wonderland meets lost’

Na Tim kregen we het verhaal van Manon Spierenburg die het boek Out There geschreven had en onder andere ook voor GTST geschreven heeft, want ze is ook scenario-schrijfster. Ze was ontzettend enthousiast en vertelde haar verhaal met een heleboel vaart. Haar verhaal gaat over de keuzes die je maakt en over elf dimensies. We kunnen er drie zien, maar wie zegt dat er maar drie zijn?

Volgens haar moet een schrijver niet steeds hetzelfde kunstje uitvoeren, dat is niet leuk voor de lezer en de schrijver. Ook was ze van mening dat ze het zichzelf behoorlijk lastig gemaakt heeft met deze serie, maar dat het goed gelukt is. Het boek hoort niet in één specifiek genre thuis. Of zoals ze zelf zei: ‘Bitch, you did it.’ Door haar verhaal word ik heel benieuwd naar het boek. Naast dat het boek komt, zijn er ook vergevorderde plannen voor een tv-serie en voor een single player game waar je inlogt als één van de zes personages.

‘Klassieke media in combinatie met nieuwe media’

Lotte Stegeman, hoofdredactrice van Kidsweek en 7 days, was de laatste spreker op deze volle middag. Ze vertelde over hoe zij met bloggers omgaan. Kranten en tijdschriften hebben dalende verkoopcijfers en dat is bij Kidsweek en 7 days niet anders. Ook zij hebben dat probleem, dus hebben ze veertien bloggers en één vlogger aangetrokken om de online content te verzorger. Op die manier hopen ze om ook meer papier te verkopen. Eén van de blogs komt online in de krant.

Ze vertelde ons dat sommige blogs het beter doen dan anderen en wat een goede blog moet hebben: Goede schrijfstijl, herkenning, nieuw en verfrissend, nuttig, lijstjes met tops (top 10 van goede boeken bijvoorbeeld). Bij Kidsweek en 7 days maken ze gebruik van vijf soorten blogs:  Herkenbare blogs, blogs over iets bizars, iets in het nieuws dat je persoonlijk raakt, een actueel onderwerp, gebeurtenis verpakt in een ander jasje (zoals een fictie-verhaal over een nieuwsfeit). Ze zoeken ook boekenbloggers, maar je moet nog op de middelbare school zitten. Helaas ben ik dus veel te oud.

Goodiebag

Na al deze mensen was er nog een borrel om even na te praten en kon je twee van de boeken uit de goodiebag laten signeren. Die van de Theemutsen en van Manon. We hadden in de uitnodiging al gelezen dat er een goodiebag zou zijn en ik was behoorlijk benieuwd geworden.  Ze riepen al dat hij goed gevuld was en dat klopte wel. Hij was zeker goed gevuld met maar liefst vier mooie, nieuwe boeken:

Ik ben vooral erg benieuwd naar Out there (die ik heb laten signeren) en Liefdesbrieven aan de sterren. Met die laatste heb ik pas in mijn handen gestaan bij Waterstone’s, maar besloten om het niet te doen. Daar ben ik achteraf gezien erg blij mee dat ik het niet gedaan heb. Grappig dat ik pasgeleden Vervloekt: Goddelijk in de Engelse versie gekocht heb, omdat ik zo vaak hoor dat de serie zo goed is.

Ook vond ik nog een quote van mij aan de muur. 

Bedankt, Thille Dop, Hannerlie Modderman en Stéphanie Prins voor deze leuke middag!

3 gedachten over “Verslag VIBYA-event

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge