Recensie: Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum

Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum / Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
ISBN: 9789463491105
Auteur: Benjamin Alire Sáenz
Publicatiedatum: 8 juni 2017

‘Ik durf te wedden dat je soms in iemands hand alle geheimen van het universum kunt vinden.’

Aristoteles is een eenzame, boze tiener die misschien wel iets te veel over de wereld nadenkt. Dante is een eigenwijze betweter die het liefst de hele dag zonder schoenen rondloopt. Als ze elkaar bij het zwembad tegenkomen, lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben - behalve het feit dat ze allebei vernoemd zijn naar oude filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap, zo eentje die levens verandert. En dankzij hun vriendschap ontdekken Ari en Dante wie ze zijn, en wie ze willen worden.

Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum: je kunt voor een kortere titel kiezen wanneer je boek schrijft, maar dat vond Benjamin Alire Sáenz niet nodig. Ik kan niet anders zeggen dan dat de titel opvalt, maar dat ik het anders zou doen. Misschien omdat ik de titel de hele tijd afkort tot Ari & Dante en dan denken mensen misschien: waar heb je het over?

In elk geval had ik hooggespannen verwachtingen voor dit boek, want ik hoorde er alleen maar goede verhalen over. En ook stond in de Nederlandse editie een brief van Blossom Books uitgeefster Myrthe over waarom dit zo’n goed boek is. En de meeste boeken die zij uitgegeven heeft en een aanrader noemt, vind ik ook goed. Nog meer hoge verwachtingen dus.

Maar helaas kan ik niet op de ‘Ari & Dante was zo geweldig’-trein stappen, want ik vond het eigenlijk helemaal niet geweldig. Niet slecht, dat ook absoluut niet. Misschien komt het door de schrijfstijl van Benjamin Alire Sáenz, misschien door het verhaal of misschien door de hoge verwachtingen. Kortom: ik heb geen idee waar het doorkomt, al kan ik wel een paar dingen bedenken. Die dingen zullen in deze recensie dan ook aan bod komen, want hé, daar zijn recensies ook voor.

Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum voelde vlak voor mij. Het verhaal is belangrijk en niet een simpel ‘jongen wordt verliefd op meisje’ verhaal. Voor mij zat er veel potentie in die er niet helemaal uit kwam. Vond veel dingen vaak net iets te gemakkelijk en als er dan iets gebeurde, dan reageerden de personages daar nogal vlak op voor mijn gevoel. Maar misschien ligt dat ook wel aan het genre. Het voelde te vlak naar mijn idee om het echt goed te vinden.

Ook vind ik het jammer dat alleen Aristoteles – Ari – aan het woord was. Het boek is in de eerste personage geschreven en daardoor leer je hem heel goed kennen. Dante leer je tot op zekere hoogte ook wel kennen, maar je ziet hem alleen vanuit Ari’s ogen en niet door Dante zelf. Daarnaast leer je Ari ook maar op een manier kennen. En stiekem vind ik het echt een gemiste kans. Ik moet wel zeggen dat ik Dante een leuker personage vond dan Ari, wat zachtaardiger en vriendelijker en ik had graag eens in zijn hoofd gekeken.

Het einde zou je schokkend kunnen vinden en misschien onverwacht, maar ik had al een vermoeden dat Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum een beetje op deze manier af zou lopen. Niet precies op deze manier, maar wel een beetje. Verder zaten er ook niet echt onverwachte gebeurtenissen in, het kabbelt allemaal een beetje. En dat is verder prima.

Ja, ik weet dat die in ’t boek een ander kleurtje heeft, maar ik vond dit gewoon een gave foto

Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum was een aardig boek, maar mij heeft het vrij weinig gedaan en absoluut niet de verwachtingen waargemaakt. Zo jammer, want dat had ik dus echt gehoopt. Ik geef Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum dan ook drie sterren, want meer vind ik niet eerlijk.

Eén gedachte over “Recensie: Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum