Recensie: Burn For Burn

Postcard-perfect Jar Island is home to charming tourist shops, pristine beaches, amazing oceanfront homes—and three girls secretly plotting revenge.

KAT is sick and tired of being bullied by her former best friend.

LILLIA has always looked out for her little sister, so when she discovers that one of her guy friends has been secretly hooking up with her, she’s going to put a stop to it.

MARY is perpetually haunted by a traumatic event from years past, and the boy who’s responsible has yet to get what’s coming to him.

None of the girls can act on their revenge fantasies alone without being suspected. But together…anything is possible.

With an alliance in place, there will be no more “I wish I’d said…” or “If I could go back and do things differently...” These girls will show Jar Island that revenge is a dish best enjoyed together.

Burn for burn was zo’n boek waarbij ik weinig verwachtingen had. Ik had het boek in de boekhandel zien staan en het uit de kast gevist, maar toch weer teruggezet. Misschien vanwege de schrijfsters. Het enige boek dat ik van Siobhan Vivian las, vond ik maar matig en Jenny Han schrijft leuk, maar ik vind het niet superbijzonder. Toen ik het boek als luisterboek tegenkwam, besloot ik toch maar te gaan lezen en daar ben ik blij om, want Burn for burn is tof!

Het boek wordt verteld vanuit Mary, Kat en Lilia die alle drie zo hun eigen reden hebben om een overeenkomst met elkaar aan te gaan. Ik vind het leuk dat je zo te zien krijgt waarom de drie het doen en hoe ze echt over alle gebeurtenissen denken. En hoe er een vriendschap ontstaat die misschien niet de beste ooit is.

Ook is het duidelijk merkbaar dat elk personage anders is en een eigen stem heeft. Zelf vind ik Kat – grote bek, klein hartje – de leukste van de drie en met Lilia kan ik me het minste identificeren. Mary is een beetje zoals ik zelf ben, denk ik. Kat is hoe ik zou willen zijn. Ook sommige bijpersonages, zoals Alex, vind ik erg tof. Maar goed, ik heb stiekem ook een ding voor jongens met die naam, haha.

In het boek zitten wel wat onverwachte plotwendingen. Helaas had ik zelf al gelezen hoe het af zou lopen, dat was een beetje jammer, maar goed, het is geen superdrama. Burn for Burn heeft een thriller vibe en is toch wel heel anders dan de boeken van Jenny en het ene boek dat ik van Siobhan las. En ik vind het sfeertje wel echt tof. De schrijfstijl is fijn en de boeken lezen/luisteren echt heerlijk weg. Ik werd ook best nieuwsgierig en wilde graag verder blijven luisteren, ook na dit deel.

Toen ik het eerste deel uit had, luisterde ik meteen verder in twee en drie. Burn for Burn heeft nogal een cliffhanger, eentje waarbij je meteen door wilt lezen, want je wilt weten hoe het verder afloopt. In elk geval: dat had ik. Gelukkig bestaat de hele trilogie als luisterboek. Als deze recensie verschijnt, heb ik waarschijnlijk de hele trilogie geluisterd. Uiteraard schrijf ik ook recensies van Fire with Fire en Ashes to Ashes, deel twee en drie.

Als je houdt van de schrijfstijl van Siobhan Vivian en Jenny Han, dan vind je Burn for Burn waarschijnlijk geweldig. Of als je houdt van wat donkere verhalen van tieners die redelijk ver gaan om hun doel te bereiken. Het voelde een beetje als een donkere versie van bijvoorbeeld Gossip Girl, ook al is niet iedereen rijk. En als je YA-thrillers tof vindt, kun je dit boek misschien ook wel waarderen.

[bol_product_links block_id=”bol_58ea1417153b9_selected-products” products=”9200000008978071″ name=”burn” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″] Van mij krijgt Burn for Burn 3.5 ster.