Recensie: Crash!

ISBN: 9789460680496
Auteur: Mariëtte Middelbeek
Uitgever: Marmer
Publicatiedatum: 1 januari 2011
Genres: Audiobook, Chicklit
Aantal bladzijdes: 320

Daphne Draaisma kan niet maar niet beseffen dat haar man Maarten is overleden. Ze is verdrietig en boos vanwege zijn dood en blijft het liefst de hele dag in bed, met de deken ver over haar hoofd getrokken. Maar als ze de boerderij waar ze met Maarten woonde noodgedwongen moet verlaten, kiest ze voor een nieuw leven in Amsterdam. Ze vindt woonruimte bij een 63-jarige energieke Amsterdamse, die haar pusht om van alles uit het leven te halen. Dat leven voelt voor Daphne nogal leeg omdat Maarten er niet meer is, maar toch zoekt en vindt ze werk en probeert ze langzaamaan de brokstukken van haar bestaan te lijmen. Dat gaat vrij aardig, ze ontdekt zelfs dat ze in staat is een klein huiskamerrestaurant tot een succes te maken. Tot een onverwachte ontdekking datzelfde bestaan helemaal op z'n kop zet. Nu wordt Daphne geconfronteerd met wat echt belangrijk is in haar leven, en welke mensen het beste met haar voor hebben. Dat kan weleens iemand zijn, van wie ze het het minst verwacht...

Crash! is een chicklit en van die boeken verwacht ik dat ze lekker snel en gemakkelijk weglezen. Soms word ik geraakt door deze boeken, maar dat verwacht ik minder snel dan bij bijvoorbeeld een thriller of goede roman. Bij een chicklit verwacht ik nooit zo heel veel. Gewoon een luchtig boek met een heftig onderwerp, maar waarin alles goed komt. Hoe Crash! Me beviel? Dat lees je in deze recensie.

Crash! vertelt het verhaal over Daphne die haar man verliest bij een auto-ongeluk, noodgedwongen het huis moet verlaten en naar Amsterdam vertrekt om daar een compleet nieuw leven te beginnen. Op deze manier hoopt ze om de herinneringen te vergeten die er zijn in het dorp waar ze woonde.

Ik koos niet specifiek voor dit boek met dit onderwerp, maar ik had weer eens zin in een chicklit en ik vind de audiobooks van Mariëtte Middelbeek erg fijn om naar te luisteren. En ik was benieuwd hoe dit boek me zou bevallen, of het me net zo zou raken als Turbulentie en Status O.K.

Helaas deed het boek dat niet. Het was fijn om naar te luisteren en ook bij dit boek werd ik nieuwsgierig en wilde ik verder luisteren over Daphne’s leven, maar het had voor mij toch minder een impact dan bovengenoemde boeken. Het was een chicklit die voldeed aan wat ik verwachtte, maar meer ook niet. In Crash! Komen ook wel heftige onderwerpen voorbij, maar die deden me toch minder op de een of andere manier.

In het boek zitten wel wat gebeurtenissen die belangrijk zijn, maar of ze onverwacht waren? Nee, dat eigenlijk niet. Ik had die dingen wel aan zien komen en het einde van Crash! eigenlijk ook wel. Niet dat daar per se iets slechts aan is, want op zijn tijd kan dat best fijn zijn. En Mariëtte maakte me wel nieuwsgierig, dus dat is positief.

Daphne vond ik in het begin een personage waar ik niet zo heel veel mee kon. Ze was niet stom, maar ik kon me ook niet echt in haar inleven. Later in het boek wordt het wel beter, maar toen had ik nog niet echt iets met haar.

Crash! vond ik een aardige chicklit, maar ik vond hem niet megabijzonder. En ik vermoed ook niet dat dit boek me lang bij zal blijven. Het boek was gewoon wel aardig in alle opzichten en krijgt dus drie sterren.

Eén gedachte over “Recensie: Crash!