Recensie: Crooked Kingdom

ISBN: 9781627792134
Auteur: Leigh Bardugo
Series: Six of Crows #2
Uitgever: Henry Holt and Company
Publicatiedatum: 27 september 2016
Aantal bladzijdes: 536

Kaz Brekker and his crew have just pulled off a heist so daring even they didn't think they'd survive. But instead of divvying up a fat reward, they're right back to fighting for their lives. Double-crossed and left crippled by the kidnapping of a valuable team member, the crew is low on resources, allies, and hope. As powerful forces from around the world descend on Ketterdam to root out the secrets of the dangerous drug known as jurda parem, old rivals and new enemies emerge to challenge Kaz's cunning and test the team's fragile loyalties. A war will be waged on the city's dark and twisting streets―a battle for revenge and redemption that will decide the fate of magic in the Grisha world.

In deze recensie kunnen spoilers van Six of Crows staan! Dus wil je echt niets weten, lees dan niet.

Pas herlas ik Six of Crows voor een leesclub. De eerste keer had ik wat moeite met het boek, maar de tweede keer las het een stuk beter weg en toen vond ik het misschien nog wel beter. Maar helezen was om nog een reden: ik wilde namelijk aan Crooked Kingdom beginnen, maar ik was eerlijk gezegd deel 1 een beetje vergeten. En ik weet dat ik tweede delen dan toch meestal minder vind. En ik ben heel blij dat ik hem herlezen heb, want ik zag vergeten dingen, zag details en hints die ik de eerste keer niet zag.

Ik had hoge verwachtingen van Crooked Kingdom. Totnutoe lijkt het of mijn verwachtingen hoger worden bij elk boek dat ik lees van Leigh Bardugo. Misschien omdat ik haar boeken beter en beter vind worden. Six of Crows en Crooked Kingdom zijn heel anders dan de Grisha-trilogie, maar net zo goed. Misschien wel beter. Is de Grisha echt high fantasy, Six of Crows en Crooked Kingdom zijn dat minder, anders. Misschien speelt het ook wel mee dat die laatste serie zich afspeelt in een Amsterdam van vroeger wat ik me beter voor de geest kan halen.

In elk geval: in Crooked Kingdom worden alle vragen die je had in Six of Crows beantwoordt en kom je te weten of Matthias, Nina, Inej, Jesper, Wylan en Kaz krijgen wat ze verdienen. Crooked Kingdom is een heel fijn en goed boek. Ik word meegezogen in de wereld van Ketterdam. Ook hier vind ik de schrijfstijl van Leigh Bardugo heel fijn. Ze schrijft beeldend, vlot, al moet ik wel altijd even erin komen bij haar boeken. En ook bij Crooked Kingdom had ik dat. Je weet dat het goed is, maar het duurt altijd even voor je er echt in zit.

Soms is het wel een lastig boek in het Engels, maar gelukkig weet ik dat inmiddels. Dus als je niet heel goed bent in Engels zou je ervoor kunnen kiezen om hem in het Nederlands te lezen (Kraai & Koninkrijk, eind deze maand uit). Leigh heeft niet de meest makkelijke stijl.

Het boek barst van de actie. Constant is er wel ergens actie, gebeuren er dingen. Zelfs als er niet echt iets gebeurt, is het geen moment saai. Het boek is ook bepaald geen kabbelend beekje en je hoopt elke keer maar Kaz en alle anderen niets overkomt. Ik zat regelmatig op het puntje van mijn stoel bij het lezen van Crooked Kingdom. Maar vooral Kaz mag niets overkomen. Ik ben zo’n fan van Kaz, hij is zo’n schatje! Waar kan ik er eentje – wel een jaar of vijftien ouder – halen?
In het boek zitten een heleboel plotwendingen. Een aantal onverwachte, maar ook zeker verwachte. Op een bepaald moment tweette ik dit: Jesper, ik wíst het.

Naast de actie vind je ook een heleboel humor in het boek. Wat me in deel 1 de eerste keer minder opgevallen was, viel me in Crooked Kingdom meteen op: Jesper is eigenlijk heel erg grappig. Ik heb regelmatig gegrinnikt om zijn stukjes. Ook wel om de anderen, maar Jesper vond ik het leukste qua humor.

Wat ik heel goed gedaan vind, is dat ieder zijn eigen stem heeft een beetje. Jesper is heel grappig, maar bijvoorbeeld Matthias is vrij serieus en dat merk je ook in zijn stukjes. Alle personages vertellen vanuit hun perspectief en daardoor krijg je ook meerdere kanten van het verhaal te zien.

Heel leuk dat er oude bekenden uit de Grisha in zaten, waaronder een van mijn favorieten. Mensen die mijn site al wat langer volgen, hebben misschien wel een vermoeden wie. In elk geval zat ik: Jaaaa, daar is mijn favoriete personage! Het personage is nog steeds zo leuk! Ik wil een spin-off serie over dit personage!*
Bij dit stukje zat ik wel even te fangirlen. <3

Stiekem was ik ook wel een beetje bang voor een heartbreaking einde in Crooked Kingdom, voor een boek waar ik uiteindelijk zou zitten met een hart in duizend stukjes. Gelukkig viel dat mee, al was het wel een beetje zielig. Het is geen volledig ‘En ze leefden nog lang en gelukkig’ einde, maar blijft een beetje open. Maar ik kan ermee leven. Het zal ook wel moeten ook. Ik vraag me wel af: waarom is dit een duologie? Waarom geen trilogie? Aan de andere kant: dan zou dit deel misschien minder zijn, dus misschien is het maar goed ook.

De voorkant van dit boek is prachtig, net als de rode bladzijdes bij de Engelse limited edition. Bij de Nederlandse zijn de bladzijdes goud, wat ook heel erg gaaf klinkt. Maar dit is wel echt een boek dat niet alleen mooi van binnen is, maar ook van buiten. Hij is zo mooi. <3

*Ik probeer te vermijden of ik het over een hij of een zij heb, dat zou te gemakkelijk zijn. Daarom drie keer het woord personage in dit stukje.

[bol_product_links block_id=”bol_58244525af3b6_selected-products” products=”9200000069831452,9200000052247181″ name=”king” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]