Recensie: Elke dag maandag

Recensie: Elke dag maandag

Elke dag maandag / A week of mondays
ISBN: 9789020679281
Auteur: Jessica Brody
Publicatiedatum: Augustus 2016
Aantal bladzijdes: 437

Ellison Sparks heeft de ergste maandag ooit. Ze krijgt een verkeersboete, staat vreselijk op de schoolfoto, verpest haar softbal-try outs en haar speech voor de klassenvertegenwoordigersverkiezing en tot overmaat van ramp maakt haar rockster-vriendje Tristan het uit. Om niks!

Ellie is ervan overtuigd dat als ze deze maandag over zou kunnen doen, alles goed zal komen. Dus als ze de volgende ochtend wakker wordt en ontdekt dat het wéér maandag is, weet ze precies wat haar te doen staat: voorkomen dat Tristan het uitmaakt. Maar hoe vaak ze de maandag ook over mag doen, het lijkt erop dat het steeds hetzelfde eindigt… Lukt het Ellie om er een goede dag van te maken? Of blijft het voor altijd maandag?

Elke dag maandag. Het was een boek waar ik nog nooit van gehoord had en van schrijfster Jessica Brody eigenlijk ook niet. En toen begon Blossom Books met het publiceren van Jessica’s schrijfdagboek op hun site (check het hier: week 1, week 2, week 3week 4week 5 en week 6) en werd ik toch wel benieuwd. Ook omdat ik altijd op zoek ben naar inspiratie en zeker nu nu ik af en toe kamp met een schrijfblokje – ter grootte van een legoblokje, dat wel -. Maar wat vond ik van het boek?

Voor de verandering eens de andere kat met een boek op de foto. Maar hij poseert minstens zo goed als de andere kat. Toch?

Elke dag maandag is zo’n boek waar ik blij van werd. Het leest lekker weg, want ik had het binnen vier uur uit. Waarschijnlijk las ik het sneller uit dan dat Jessica het geschreven heeft. Nee, dat weet ik wel zeker. De schrijfstijl deed me ergens denken aan die van Becky Albertalli. Waarom weet ik niet. Voor mij had het een beetje dezelfde sfeer of zo.

Toen ik bijna bij het einde was van Elke dag maandag, was ik heel bang hoe het zou eindigen en het liefste wilde ik Ellison een mep geven om toch in te zien wat er recht voor haar neus gebeurt. Maar gelukkig opende ze op tijd haar ogen en besloot ze dat sommige dingen belangrijker zijn dan ze lijken op het eerste gezicht. Wow, megavaag dit, maar ik wil niet spoileren. Laat ik het erop houden met dat ik het einde tof vind en dat ik dit in het begin niet echt aan had zien komen. Naarmate ik verder kwam in het boek, was een einde als dit wel een stuk logischer trouwens.

Ellison vond ik een leuk personage. Voor mij kwam ze niet helemaal tot leven, maar in het soort boek als Elke dag maandag is, past dat ook niet echt. Het was voor mij een echte YA-roman en die personages blijven soms wel vaker wat vlak. Toch vond ik haar leuk en kon ik me wel in haar inleven.

In het boek zaten trouwens ook best wat mooie quotes. Een van mijn favorieten (die ik ook gemarkeerd heb):

Hij was de echte dief. Een rover van harten. Een zakkenroller van dromen.

O, en de cover is zo leuk! Ik hou van dit soort covers. Grappig is dat er een scene van Elke dag maandag in zit, maar ook de titel die drie keer terug komt. Ik vind het ook tof hoe de naam van de auteur verwerkt is. Voor mij is deze cover een totaalplaatje en wat mij betreft ook echt een aandachtstrekker in de boekhandel.

Wat ik ook leuk vind: het schrijfdagboek. Het is een leuke extra, want zo kom je te weten hoe het geschreven is. Net als dat elk hoofdstuk een titel heeft van een liedje en dat Lotte van Blossom Books een afspeellijst gemaakt heeft op Spotify:

De link van de lijst is hier te vinden.

Van elke dag maandag krijg je een glimlach op je gezicht en is prima voor een druilige dag of als je niet lekker in je vel zit, omdat je vriend(in) het uitgemaakt heeft.

[bol_product_links block_id=”bol_57b1bc68698e4_selected-products” products=”9200000057111440″ name=”3″ sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Eén gedachte over “Recensie: Elke dag maandag