Recensie: De Kids of Appetite

Recensie: De Kids of Appetite

De Kids of Appetite / Kids of Appetite
ISBN: 9799020678932
Auteur: David Arnold
Publicatiedatum: 1 februari 2017
Aantal bladzijdes: 342

Bruno Victor Benucci III en Madeline Falco hebben een verhaal te vertellen. Het begint met de dood van Vics vader en eindigt met een moord. De politie van Hackensack wil heel graag horen wat er allemaal is gebeurd. Maar dit verhaal is niet zomaar verteld.

Dit is een verhaal over:
1. Een urn met uitstrooi-instructies
2. De gedenkwaardige natuur van de Palisades in de winter
3. Een slapende onderzeeër
4. Twee liedjes over bloemen
5. Cool zijn op een ouderwetse manier
6. Zonsondergangen & ijsjes & boomgaarden & kerkhoven
7. Gelijktijdige totale tegenstrijdigheden
8. Ternauwernood ontsnappen uit een door oorlog verscheurd land
9. Een verhalenverzamelaar
10. Een verlaten kas als hoofdkwartier
11. Hoe je naar iemand luistert die niet praat
12. Verliefd worden op een schilderij
13. Verliefd worden op een liedje
14. Verliefd worden

Vic mist zijn vader, die twee jaar geleden is overleden. Als de stomme nieuwe vriend van Vics moeder haar een aanzoek doet, raakt Vic in paniek en rent hij weg van huis. Zijn vaders urn en zijn eigen verdriet zijn de enige dingen die hij meeneemt de winterse nacht in.

Op straat komt Vic Mad tegen, die hem meeneemt naar een slaapplaats. Daar ontmoet hij Coco, een elfjarige die vloekt als een bootwerker en rapt als een gangster, en Zuz, die helemaal niet praat. Baz, de onofficiële leider van deze groep stelt Vic maar twee vragen. Als Vic deze goed beantwoordt, zullen De Kids of Appetite hem helpen om de laatste wensen van zijn vader te vervullen.

De Kids of Appetite. Toen Myrthe van Blossom Books vorig jaar bij de Leesbeesten leesclub in Eindhoven (aanrader als je een leesclub zoekt!) kwam vertellen welke boeken de uitgeverij in 2017 uit ging geven, was dit boek er eentje van. Ze vond het minstens zo goed als Ik geef je de zon.
Eentje die ik ook kan waarderen, al is het taalgebruik van beide boeken meer literair (hoezo kan YA geen literatuur zijn?) dan wat ik normaal lees. Maar dat maakt niet uit. Het gaat om de woorden, om het verhaal, om de boodschap. Sommige mensen vinden Young Adult boeken geen literatuur zoals bijvoorbeeld de boeken van Herman Koch of Arnon Grunberg zijn. Voor mij maakt het niet uit wat voor genre het is: het verhaal trekt, niet het genre.

Door de lovende woorden en door de prachtige voorkant, kon ik niet wachten tot ik aan dit boek kon beginnen. Al weet ik als geen ander dat goede recensies de lat hoog leggen bij een boek, dat het dan soms juist heel erg tegenvalt. Ik heb nog nooit iets van David Arnold gelezen en ik had ook geen idee wat ik ervan kon verwachten. Gelukkig waren die vele sterren bij dit boek dus echt wel terecht.

Ik snap volledig waarom Blossom Books dit boek heeft uitgegeven. Alleen al op de eerste tien bladzijdes zag ik minstens tien nieuwe favoriete quotes die ik stuk voor stuk wilde uittikken en op social media wilde gooien met de boodschap: lees dit en lees het nú. Omdat ik niet kon kiezen, heb ik dan ook twee quotes toegevoegd, maar als ik een hele recensie, bestaand uit quotes moest schrijven, dan was dit ook gelukt.

Soms vind ik de Engelse covers mooier dan de vertaalde en soms is het andersom. In dit geval vind ik degene die Blossom Books bedacht en ontworpen is door Lennart Wolfert (ook de bedenker van de ‘Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld’ cover!) een stuk mooier dan de Engelse. En hij is zo, zo, zo fotogeniek. Had ik al gezegd dat hij zo mooi op foto’s past?

De Kids of Appetite heeft een vreemde sfeer. Eentje die ik onmogelijk kan beschrijven, maar die er is. Hij pakt je, zuigt je mee en laat je niet meer los tot je het boek uit hebt. Meteen vanaf de eerste bladzijde was ik benieuwd hoe het boek zou eindigen, wat voor dingen er allemaal tevoorschijn zouden komen. David Arnold weet de nieuwsgierigheid bij zijn lezers goed op te roepen, moet ik zeggen. Het boek leest niet snel weg, omdat je alle mooie quotes wilt onthouden, bij alles stil wilt staan, alles op wilt schrijven. En omdat het dan uit is.

Nu ben ik altijd gevoelig voor sferen en kleuren. Voor mij heeft een boek ook vaak een bepaalde kleur. Soms wordt dat mede bepaald door de voorkant, soms door het verhaal zelf. Als ik De Kids of Appetite een kleur zou moeten geven, dan zou het oranje zijn. Oranje vind ik vrolijk, maar ergens ook een kleur die door veel mensen lelijk gevonden wordt. Een kleur die zowel liefhebbers als haters heeft. Voor mij speelt oranje tot de verbeelding. En dat sluit aan bij de personages in dit boek.

Het verhaal wordt verteld vanuit Mad en Vic, allebei personages die zowel geliefd als gehaat zijn door mensen. Allebei jonge mensen die geen gewone tieners zijn. Vic heeft een handicap, maar de nadruk ligt er niet op. Iets dat ik heel fijn vind. Het is er gewoon, meer niet. Af en toe wordt het genoemd, maar het vormt niet het hoofddoel van De Kids of Appetite. Hij is Vic, een van de Kids of Appetite en meer niet.

Hou je van Ik geef je de zon en De hemel begint bij je voeten van Jandy Nelson? Hou je van mooie quotes? Dan is De Kids of Appetite ook echt iets voor jou. Het boek krijgt vierenhalve ster van mij.

Deze recensie verscheen eerder op Itslitya.

[bol_product_links block_id=”bol_58bbf761144bb_selected-products” products=”9200000072172136″ name=”kpa” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

2 gedachten over “Recensie: De Kids of Appetite

1. Mooie recensie, duidelijk! En ik moet dit boek ook een keer gaan lezen, want ik word hier steeds benieuwder naar. Het nadeel van zoveel lovende recensies is inderdaad het gevaar van hoge verwachtingen en dan teleurgesteld zijn… Hopelijk niet bij dit boek!