Recensie: De kleine Instagram

ISBN: 9789045351872
Auteur: Jaap de Bruijn
Uitgever: BBNC Uitgevers
Publicatiedatum: Augustus 2016
Genres: Non-fictie
Aantal bladzijdes: 160

Facebook is Facebook, maar Instagram heeft de toekomst. Zegt men. Instagram zit in de lift. Na tieners en hobbyfotografen kiest een steeds groter wordende groep 'gewone' en professionele gebruikers voor het sociale netwerk waar alles draait om beeld. Foto's, maar ook video's. Van snapshots tot slimme campagnes, alles is mogelijk. Dit boek biedt veel praktijkvoorbeelden en een toegankelijke uitleg van alle mogelijkheden van Instagram.

Jaap de Bruijn heeft jarenlange ervaring met het professioneel gebruik van internet en sociale media. Hij was begin deze eeuw het eerste Hoofd Nieuwe Media bij de Rijksvoorlichtingsdienst en is inmiddels social media manager bij een zorgverzekeraar.

De kleine Instagram voor dummies is geen fictie-boek, maar een boek over Instagram. ‘Facebook is Facebook, maar Instagram heeft de toekomst. Zegt men. Instagram zit in de lift.’ Het is een how to over hoe je met Instagram moet werken en wat je er allemaal uit kan halen. Natuurlijk deel je er mooie foto’s op, maar Jaap de Bruijn vertelt in De kleine Instagram (voor dummies) wat je nog meer met Instagram kunt.

Je kunt je account bijvoorbeeld gebruiken om geld te verdienen, al moet je dan wel heel veel volgers hebben voor je aantrekkelijk wordt, maar het kan wel. Er zijn enkelen die op deze manier zo duizenden euro’s verdienen. Meestal zijn dit bekendheden, mensen die interessant zijn voor merken.

De kleine Instagram is opgedeeld in tien hoofdstukken. In de inleiding wordt kort omschreven wat Instagram is en voor wie het is. In de hoofdstukken die volgen wordt er stap voor stap uitgelegd hoe je een account aanmaakt, wat de basisfuncties zijn, de basics van goede foto’s en video’s en het zoeken naar je eigen stijl.

Ook is er ruimte voor een kopje rechten en privacy, want dat is natuurlijk wel belangrijk bij iets als Instagram. Bedenk vantevoren goed wat je wel en niet wilt delen. En er wordt gedacht aan ouders die kinderen hebben met deze app, over wat ze wel en niet moeten delen en doen online.

Daarnaast is er in De kleine Instagram een kopje voor handige apps, tools, tips en trucs. Zo wordt er aangestipt dat je niet per se een smartphone hoeft te hebben, omdat je ook via de computer foto’s kan plaatsen. Dit moet wel met een omweg, maar dit was bijvoorbeeld iets dat ik nog niet wist. Ook wist ik niet dat er sites zijn waar je alle hashtags kunt vinden die bij jouw onderwerp passen en dat vond ik best interessant om te lezen.

Een van mijn Instagramfoto’s met aangeraden hashtags. Niet zoveel, want door dit boek leerde ik dat de meeste mensen er zo’n twintig relevante gebruiken om gevonden te worden. Dus ik kan er nog minstens achttien toevoegen.

De kleine Instagram is een boekje met een fijn formaat dat je makkelijk in je tas meeneemt, maar bijvoorbeeld ook prima kwijt kunt als je weinig ruimte hebt. Ik denk dat dit naslagwerk vooral handig is voor mensen die net beginnen met Instagram. Op een paar dingen na, wist ik alles eigenlijk al. Ik gebruik de app ook al jaren, dus niet heel vreemd. Maar ik zou De kleine Instagram bijvoorbeeld zo uitlenen aan mijn moeder die niets van Instagram snapt. Na dit boekje zou ze het wel snappen. De taal is helder en duidelijk en de plaatjes bij de uitleg maken het ook gemakkelijk.

Een prima naslagwerk voor de beginnende Instagrammer! 🙂

[bol_product_links block_id=”bol_586a4cb48625f_selected-products” products=”9200000057252013″ name=”insta” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Eén gedachte over “Recensie: De kleine Instagram

1. Wat een interessante review! Ik ga deze op mijn wishlist zetten 🙂 Ik gebruik Instagram al bijna twee jaar, maar ik weet dat in dit soort boekjes van ‘voor dummies’ net die paar weetjes/feitjes en tips staan die je nog niet wist. Zoals dus foto’s via je computer plaatsen… naar die tip ben ik vooral benieuwd, hoe dat dan werkt.