Recensie: De StudieDe Studie / Independent Study
Uitgever: Karakter Uitgevers
Publicatiedatum: 2 oktober 2013
Genres: Dystopia, Young Adult
Aantal bladzijdes: 384

Malencia Vale heeft in deel 1 de Test overleefd en is nu één van de twintig uitverkorenen die aan de universiteit van Gemenebest mag studeren.

Cia heeft last van een knagend en onzeker gevoel over de toekomst. Ze heeft een verhaal op een Transit Communicator (TC) staan van zichzelf, maar ze weet niet of er iets van het verhaal waar is.

Cia probeert meer informatie te verzamelen over de universiteit, degenen die over de Test gaan en haar haar medeleerlingen. Terwijl ze dit doet, moet ze zorgen dat ze niet opvalt. Dit is alleen moeilijker dan gedacht en langzaam vervagen haar eigen grenzen op zoek naar de waarheid. Falen is in elk geval geen optie.

Bij deel 1 van deze serie moest ik heel erg aan The Hunger Games denken. Voor mijn gevoel leek het er ook heel erg op. Toch was ik benieuwd naar hoe deel 2 zou zijn, of dat ook nog steeds zo erg zou lijken. Het antwoord: Nee. Deel 2 lijkt een stuk minder op The Hunger Games. Dit deel is een stuk saaier, want er zit minder actie in. Toch vind ik hem beter dan deel 1.

In deel 2 wordt Malencia Vale – Cia – een stuk meer uitgediept, al blijkt ze voor mij toch nog wat vlak. Ik vind haar eigenlijk ook een beetje lijken op alle andere heldinnen in series die nu populair zijn. Trish (Divergent), Katniss (The Hunger Games), June(Legend). Alleen de laatste twee vind ik er meer bovenuit steken en vooral Katniss. Maar goed, ik denk dat het ook best moeilijk is om te kunnen concurreren met Katniss Everdeen. Cia is eigenlijk hetzelfde als de andere heldinnen: Eigenwijs, ondernemend, nieuwsgierig en ze gaat over haar eigen grenzen. Voor mij heeft ze weinig unieks. Ik vind het ook jammer dat dit wederom een vrouwelijk hoofdpersoon is dat klein is. Het is jammer dat zoveel hoofdpersonages ook elkaar lijken.

Ik vind het boek beter, omdat de sfeer beklemmender is. Iedereen in dit boek heeft de test gehaald en zou niet meer moeten vrezen voor zijn leven, maar iedereen doet dat. Iedereen weet dat de anderen dat doen. Ik vind dat de schrijfster deze sfeer goed neerzet, ook al zit er niet heel veel actie in. Al had het wat mij betreft wel 30 pagina’s korter gekund. Er zitten niet heel veel onverwachte plotwendingen in, al zijn er wel een paar waar ik nog niet over nagedacht had. Het boek maakt me desondanks zeker nieuwsgierig naar deel 3 en ik ben blij dat deel 2 niet langer een voor mij Hunger Games kloon is.