Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)

Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)
Auteur: Astrid Harrewijn
Publicatiedatum: 23 februari 2016
Genres: Roman
Aantal bladzijdes: 304

Sommige dingen doe je gewoon niet als je halverwege de dertig bent. Zoals je veilige vaste baan, je huis in Limburg en het vooruitzicht van een bruiloft inruilen voor een tijdelijke baan bij het Van Gogh Museum in Amsterdam. Noor doet het wél, tot verdriet van haar ouders en haar vriend. Ze betrekt samen met haar jongere zusje Kiki en studievriend Joost een verwaarloosd pandje aan de Herengracht. Kiki is bewust single, het zwarte schaap van de familie en ziet de wereld als haar speeltuin. Ze werkt voor Jeff Koons en brengt zijn spraakmakende tentoonstelling naar het Stedelijk. Joost, een vriendelijke maar ietwat stoffige vrijgezel, werkt als adviseur bij het Rijksmuseum.
Noor, Kiki en Joost delen lief, leed en de voordeur met elkaar en kennen maar één harde regel: thuis wordt er niet gesproken over het werk op het Museumplein. Terwijl het huis een verbouwing ondergaat ontdekt Noor zichzelf, de waarde van vriendschap, en een groot schandaal in de kunstwereld. Kortom: ze ontdekt het leven.

Toen ik een mail kreeg met de vraag of ik de nieuwe van Astrid Harrewijn wilde lezen, stuurde ik meteen een ja! terug. Ik ben namelijk ontzettend benieuwd naar dit boek. Ik heb wel meer boeken van deze schrijfster gelezen en ik was benieuwd naar deze. Overigens met een wisselende mening over de boeken. De ene vind ik beter dan de ander.

In het begin vond ik het lastig om in Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) te komen en moest ik wennen aan de schrijfstijl. Het is alweer even geleden dat ik een boek van Astrid Harrewijn las. Gelukkig vorderde dat wel naarmate ik verder in het boek kwam en wordt het boek leuker. In het begin had ik ook gewoon niet zo’n klik met Noor. Voor mijn gevoel stond ze heel ver van me af. Dat wordt wel minder naarmate ik verder in het boek kom, maar toch blijft ze voor mij te afstandelijk om me echt in haar in te leven. Ze is niet slecht beschreven en ik vind haar op zich een prima personage, maar ik kon gewoon niet zoveel met haar. En dat is prima, dat moet ook kunnen. Haar huisgenoten Joost en Kiki vind ik eigenlijk te oppervlakkig om ze echt te leren kennen en dan vooral Joost. Die is voor mij echt een bijpersonage die ik binnen no time vergeten ben. Kiki valt nog wel op met haar aparte dingen.

Het einde van Drie vrienden, een huis voelt niet helemaal als af, als een einde. Voor mijn gevoel had ik nog wat meer verwacht. Zoals dat ‘de vrienden’ er wat meer in voorkomen, maar Noor is vooral vaak weg en veel aan het vliegen en het rennen. En ik weet niet zo goed wat ik van dir boek moet vinden. Wat voor genre het is. Er zit spanning in, maar is toch weer als een roman geschreven. En o, de personages zitten de helft van de tijd in het buitenland. In de boekwinkel zou ik hem trouwens wel eerder bij de romans zetten dan bij de thrillers.

Er zitten wel wat onverwachte plotwendingen in dit boek, dus die kon ik zeker waarderen. Maar dan ook echt onverwacht, die ik absoluut niet aan had zien komen.

Ik snap de ( ) in de titel ook niet helemaal. Voor mijn gevoel is die klusjesman er helemaal niet zo vaak. Misschien dat het daarom met haakjes toegevoegd is, maar wat mij betreft had dat gewoon weggelaten mogen worden. Drie vrienden en een huis klinkt ook prima als je het mij vraagt. Misschien zelfs wel beter.

Desondanks is Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) een goed feelgoodboek met een vleugje thriller. Als je van Astrids vorige boeken hield, kun je deze waarschijnlijk ook wel waarderen. Ik vond hem in elk geval, geen tijdverspilling, maar wel een boek waar je nog over na gaat denken. En eentje met eenn ietwat onbevredigend einde voor mij. Gelukkig kwam er vaart in het verhaal en begon ik hem stiekem best aardig te vinden.

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Boekerij.

[bol_product_links block_id=”bol_56c1cefd4654a_selected-products” products=”9200000051781207″ name=”Huis” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

4 gedachten over “Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)

1. Ik had begrepen dat er nog twee delen komen. Een met Joost in de hoofdrol en een met Kiki in de hoofdrol. Vandaar waarschijnlijk het open einde. En de huisgenoten komen dus later nog meer aan bod blijkbaar 🙂