Recensie: Eens gegeven

Recensie: Eens gegevenEens gegeven
ISBN: 9789022580561
Auteur: Charlotte de Monchy
Publicatiedatum: 2 januari 2018
Genres: Feelgood, Recensie-exemplaar
Aantal bladzijdes: 336

In Felines leven is er ruimte voor verbetering: ze woont antikraak in een krakkemikkig voormalig hotel, samen met een bonte verzameling huisgenoten op wie ze zeer gesteld is maar die geen van allen geld hebben om iets aan hun huisvesting te verbeteren. Op papier heeft Feline een droombaan: kunsttaxateur bij de Amsterdamsche Veiling. Helaas geeft haar baas alle interessante klussen aan zijn zoon en laat hij de stomme karweitjes aan Feline over.

Als Feline een keer iets voor haar baas moet ophalen, eindigt dat uitstapje geheel onverwachts in een wilde nacht met de knappe Teun, die werkt als bankier in de Londense City. Het kitscherige schilderijtje dat hij haar ten afscheid voor de grap cadeau geeft, blijkt een tweede, veel waardevoller schilderij te verbergen: een onontdekte Breitner, iets wat Teun duidelijk niet wist. Als ze het verkoopt, kan Feline het geld héél goed gebruiken om het huis op te knappen. En ze ziet Teun toch nooit meer, dat weet ze zeker. Tot een Engelse zakenbank de Amsterdamsche Veiling inhuurt om voor zijn nieuw te openen Nederlandse vestiging een kunstcollectie samen te stellen. En de bankier die het project leidt, wil alleen werken met Feline…

Eens gegeven is het nieuwste feelgood-boek van Charlotte de Monchy. De laatste tijd lees ik best weinig boeken in dit genre en zeker vrij weinig van Nederlandse bodem, maar voor Charlotte wilde ik wel een uitzondering maken. Vooral omdat ik ook Zes maanden zonder en Enkeltje Ierland las en dus al wel een beetje de stijl kende. Beide boeken vond ik lekker weglezen en ik was dus ook zeker benieuwd naar Eens gegeven.

Toen het boek in de brievenbus viel, ben ik maar gewoon meteen begonnen, want ik had net even zin in een fijn feelgood-boek. Ik zat niet meteen in het boek en vond het begin ook best verwarrend. Het voelde een beetje van de hak op de tak en dat bleef helaas ook wel een beetje. Jammer, want daardoor las het voor mij niet zo heel lekker weg. Op sommige punten voelde het ook afgeraffeld of zo.
Wel vond ik de schrijfstijl fijn en is het een prima boek om even snel weg te lezen. Ik was benieuwd hoe het ging eindigen, al weet je dat eigenlijk al wel. Echt onverwachte gebeurtenissen zitten ook niet in het boek, maar bij dit genre moet je dat ook niet verwachten. Ik was dus ook zeker niet teleurgesteld en miste geen dingen.

Feline vond ik een leuk personage, al kon ik me niet echt in haar inleven. Op sommige punten wel wat meer dan op anderen trouwens. Daarnaast komt ook huisgenote en vriendin Evi aan het woord, maar dat had voor mij niet zo gehoeven. Omdat ze maar af en toe aan het woord kwam, voelde het voor mij niet helemaal lekker dat ze ertussen zat ofzo. Het boek wordt vanuit de derde persoon verteld, dus dat kon verder prima.

Eens gegeven is een fijne feelgood, maar viel mij toch een beetje tegen. Ik vind Charlottes andere boeken toch wat leuker. Geen idee waar het aan ligt. Misschien dat ik iets minder met de personages kon of met de omgeving? Aan de schrijfstijl ligt het in elk geval niet. Toch krijgt het boek wel drie sterren van me.

Eens gegeven kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Boekerij, maar uiteraard heeft het geen invloed gehad op mijn mening. Sinds vorige week heb ik trouwens ook een categorie voor de recensie-exemplaren, dus vanaf nu kun je daar op een rijtje zien welke ik boeken ik gekregen heb.