Recensie: Fangirl

Recensie: Fangirl

Recensie: FangirlFangirl
Auteur: Rainbow Rowell
Uitgever: Van Goor
Publicatiedatum: 6 juni 2014
Aantal bladzijdes: 453

Cath is Simon Snow-fan. Ze is niet zomaar een fan, Simon Snow is haar leven. Ze heeft de boeken verslonden, samen met tweelingzus Wren. Daarnaast schrijft ze fanfictie over Simon en Baz, een ander personage. Cath is niet zo goed met echte mensen en dat heeft ze altijd prima kunnen verbergen tot ze gaat studeren. Haar hele leven komt op zijn kop te staan. Haar zus wil ineens niets meer met Simon te maken hebben, ze wil niet meer fangirlen.

Cath is er echter nog lang niet klaar voor om Simon los te laten, om te stoppen met fangirlen.
Cath moet nu alleen een leven gaan leiden op de universiteit tussen andere mensen, met een nieuwe kamergenoot die haar wil helpen. Zal het Cath lukken om zich op de universiteitscampus staande te houden zonder Simon, maar met een heleboel andere toffe mensen?

Fangirl was zo’n boek dat al best lang op mijn ‘Dat boek moet ik absoluut kopen’ lijstje stond. Alleen voor de titel al. Ik ben namelijk sinds een goed jaar een echte fangirl (kuch kuch). Sterker nog: Mijn laptop is volgeplakt met quotes uit verschillende boeken (zie de laptop in de rechterkolom). Er staan onder andere quotes uit The Mortal Instruments, The Infernal Devices, Alice in Wonderland en The Fault in Our Stars op. En ik heb een sticker met Fangirl. Dus ik moest het boek lezen. En het boek was absoluut leuk, meer dan leuk.

Dit boek was leuk, grappig, soms te herkenbaar voor zowel mij als voor een personage dat ik een verhaal van mij heb: Suzie. Het enige minpunt vond ik dat er behoorlijk veel fanfiction in stond. En teveel Simon Snow stukjes. Natuurlijk, dat schrijft Cath, maar er zit naar mijn idee teveel in. Er had ook kunnen staan: “Ze begon de fanfic voor te lezen:’ Simon en Baz…'”. Dat had ik meestal een betere oplossing gevonden.
Ik was al voorbereid op een abrupt einde, maar dat vond ik eigenlijk reuze meevallen. Misschien omdat ik al gewaarschuwd was, misschien omdat ik op zich wel een fan ben van open eindes. Ik hoef geen epilogen waarin in alles afgerond wordt. De epiloog van Harry Potter deel 7 vond ik bijvoorbeeld ver-schrik-kelijk. Echt dramatisch.
Ik herkende de druk van lezers trouwens ook wel. Sinds een tijdje heb ik Wattpad waar ik twee verhalen op staan (nee, echt?! Ja, echt) en ik merk dat ik druk voel als mensen “Schrijf door! Ik wil nu een vervolg!” roepen. Het is een eer, absoluut, maar soms is het ook wel een beetje zwaar gewicht. En dan heb ik nog niet eens zoveel lezers als Cath heeft…

En de stukjes uit de zogenoemde Simon Snow-boeken hoeven voor mij ook niet zo. Ik moest erbij trouwens behoorlijk aan Harry Potter denken en ik zou heel raar staan te kijken als de schrijfster het daar niet een beetje op gebaseerd heeft.
Maakt dit het boek een mindere aanrader? Nee, het is absoluut een aanrader als je een fangirl bent of er eentje in de omgeving hebt. En ik wil een vervolg, maar dan wel met iets minder fanfiction. Maar ik wil een vervolg en ik wil het nu.
Anders ga ik fanfiction over Cath schrijven…