Recensie: Gebr.

Gebr.
ISBN: 9789025766139
Auteur: Ted van Lieshout
Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep
Publicatiedatum: April 2016
Aantal bladzijdes: 158

Luuk begint aan een reddingsactie om het dagboek van zijn broer uit handen van hun moeder te houden. Marius is al een half jaar dood en morgen is de eerste verjaardag die hij niet zelf meer mee zal maken. Maar zijn moeder heeft iets heel bijzonders bedacht om er toch een speciale dag van te maken. Ze wil alle dingen uit zijn kamer verbranden en noemt dat een groots afscheid: 'Ik stuur hem zijn spulletjes in rook achterna.'
Luuk is vastbesloten om de neergeschreven gedachten van zijn broer uit het vuur te houden, ook al moet hij daarvoor grenzen overschrijden en de strijd aangaan met zijn moeder. Maar niet alleen met haar. Ook met Marius. Die heeft immers een rottruc uitgehaald door op te schrijven: Luuk houdt meer van jongens dan van meisjes. Dat brengt de missie van Luuk in gevaar; waarom zou hij een dagboek redden waarin gelogen wordt? Want dat is het toch, een leugen?

Gebr. is een boek dat voor het eerst in 1996 uitgekomen is, de tijd dat ik nog kinderboeken las, want ja, toen was ik tien. Maar ik heb nog nooit van het boek gehoord laat staan gelezen. En dat terwijl dat best vreemd is, want als kind las ik toch echt wel wat.

Gebr. lag ineens in de brievenbus, een cadeautje van uitgeverij Gottmer. Het verhaal klonk best oké, al wist ik niet heel erg goed wat ik ervan moest verwachten. Ik heb nog nooit wat van Ted van Lieshout gelezen. En meestal ben ik niet zo heel erg van de Nederlandse schrijvers, dus ik begon zonder verwachtingen. En het heeft me verrast! In positieve zin.

Gebr. is niet het allerdikste boek in de wereld, maar voor mijn gevoel heb ik toch de personages leren kennen door het dagboek dat ze delen. Een besluit van Luuk – Lukas – nadat hij zijn broertje verliest om het dagboek te redden. Ik heb niet het idee dat de personages oppervlakkig waren. Misschien omdat het delen van je gedachten op papier zo ontzettend intiem is?

Het hele boek is in dagboekvorm en dat is wel een specifieke vorm waar je van moet houden. Meestal ben ik hier niet zo’n voorstander van, maar mij stoorde het eigenlijk niet. Gebr. werd er niet slechter van en ergens had het ook wel zo zijn magie. Zelf zou ik geen dagboekverhaal kunnen schrijven, dus ik vind het altijd knap als schrijvers dit wel doen.

In Gebr. zitten toch wel wat onverwachte plotwendingen die ik niet aan had zien komen, maar die eigenlijk best mooi zijn. Ze doen wel echt wat voor het verhaal, geven het wat extra’s.

Ik vond Gebr. ontroerend en een mooi verhaal over de liefde tussen twee broers en zeker wel drieënhalve ster waard. Misschien wel vier. Toen ik het uitlas midden in de nacht, heb ik nog even liggen draaien en aan dit boek liggen denken.

Ook leuk: Op de voorkant van het boek staat het originele dagboek waar het verhaal om draait. Ted van Lieshout liet zich voor dit verhaal inspireren door het verhaal van zijn broer en hemzelf.

Waar ik me nog steeds over verbaas: waarom heb ik nooit eerder van Gebr. gehoord? Het is niet dat ik geen boeken lees, dus waarom niet? Dit is de achtste druk alweer inmiddels, dus onbekend is het ook niet. In elk geval: ik ken het nu en het boek krijgt zeker een mooi plekje in mijn kast.

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Gottmer. Dank jullie wel voor dit mooie boek.

[bol_product_links block_id=”bol_5727467d8c307_selected-products” products=”9200000057542715″ name=”Gebr.” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]