Recensie: Girl online: On tourGirl Online: On Tour
Series: Girl Online #2
Uitgever: Penguin, Van Goor
Publicatiedatum: 22 oktober 2015
Aantal bladzijdes: 320

The sequel to the number-one bestseller Girl Online. Penny joins her rock-star boyfriend, Noah, on his European music tour.

Penny's bags are packed.

When Noah invites Penny on his European music tour, she can't wait to spend time with her rock-god-tastic boyfriend. But, between Noah's jam-packed schedule, less-than-welcoming bandmates and threatening messages from jealous fans, Penny wonders whether she's really cut out for life on tour. She can't help but miss her family, her best friend Elliot . . . and her blog, Girl Online. Can Penny learn to balance life and love on the road, or will she lose everything in pursuit of the perfect summer?

Het eerste deel, Girl Online, las ik ergens vorig jaar en ik vond het verrassend leuk. Ik verwachtte dat ik een luchtige tienerroman met voorspelbare dingen zou krijgen en dat klopte. En toen kwam deel 2 uit: Girl Online: On tour. Ik wist dat ik dit boek wilde lezen, want ook al was ik niet superfan na boek 1: ik vond het leuk genoeg om deel 2 ook te lezen. Ook bij dit boek verwachtte ik hetzelfde als bij deel één: een luchtige tienerroman. Maar was dat het inderdaad?

Ik moest weer even nadenken wat er precies voor Girl Online: On Tour allemaal gebeurd was, want het is alweer even geleden en ik vond het niet zo’n goed boek dat het is blijven hangen. Dat was gewoon een leuk boek dat lekker wegleest en dat geldt ook voor dit boek. Het zal niet echt blijven hangen, in elk geval. Misschien omdat er niet echt iets hartverscheurends in het boek gebeurt. Sommige plotwendingen zag ik trouwens ook al aankomen. Niet helemaal zeker, dat niet.

Ik voelde wel een bepaalde spanning, want je weet dat het niet lang goed kan gaan, dat is gewoon onmogelijk. En je weet ook dat sommige personages zo hun eigen agenda hebben en hun eigen plan trekken. Ook vond ik de schrijfstijl in Girl Online: On tour prettig. Het leest lekker weg en als je erin zit na een bladzijde of dertig, lees je het in een ruk uit.

Ik vind de personages nog steeds een beetje vlak, ook al zit je in Penny’s hoofd. Ik weet wel wat ze denkt, maar ze komt voor mij niet echt tot leven. Ze blijft voor mij heel plat. Wat ik wel heel duidelijk merkte, was dat Penny’s probleem, haar anxiety disorder, gebaseerd is op die van Zoe, de schrijfster. Daarin merkte ik dat ze haar eigen ervaringen had verwerkt. Noah vind ik ook behoorlijk vlak, al vind ik hem wel een schatje. Vooral omdat hij zo naïef is en denkt dat iedereen het beste met hem voor heeft. Maar ik vond ze al minder vlak dan in deel 1.

Ook ben ik best benieuwd naar Noahs kijk op de zaak en op het verhaal. Misschien een goede plotwending voor deel 3: het verhaal vanuit Noah vertellen? Niet dat ik weet of er nog een deel komt, maar ik hoop het wel. Daar vond ik het leuk genoeg voor en ik denk ook wel dat er nog verhaal is voor een derde deel.

Die eigen ervaringen merkte ik trouwens ook bij andere stukjes. Zoals het feit dat Noah ineens beroemd wordt en iedereen hem kent. Ik had het idee dat Zoe daar over zichzelf – en misschien ook wel – en haar ook bekende vriendje Alfie schreef. Dit deel voelde meer autobiografisch voor mij dan deel 1. Misschien omdat Girl Online: On tour zelf geschreven is en Girl Online voor een groot deel door een ghost writer gemaakt is?

Sommige dingen vond ik trouwens wel wat afgeraffeld, vooral sommige problemen. Dat voelde een beetje of er aan het einde nog even snel wat moest worden verzonnen en dat is jammer.

Verwacht geen hoogstandje met dit boek, maar gewoon een lekker wegleesboek. Ideaal voor bijvoorbeeld tijdens een readathon. En ik denk dat het voor meisjes van Penny’s leeftijd sowieso een leuk boek is. Ik ben wel benieuwd wanneer en of deel 3 uitkomt en hoe dat boek zal zijn.

De Nederlandse vertaling wordt uitgegeven door Van Goor, maar onder dezelfde naam, dus let even op. 🙂 De partnerlink hieronder is van de Nederlandse versie.

[bol_product_links block_id=”bol_5683a37c19115_selected-products” products=”9200000045871704″ name=”tour” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]