Recensie: Hals over kop

ISBN: 9789045204482
Auteur: Rachel Gibson
Series: Military Men #3
Uitgever: Karakter Uitgevers
Publicatiedatum: 15 december 2016
Genres: Audiobook, Chicklit

Alleenstaande moeder Natalie Cooper denkt dat ze de jackpot heeft gewonnen als ex-Navy SEAL Blake Junger zijn intrek neemt in de leegstaande vila in haar straat. Maar Blake worstelt nog met de nachtmerries van zijn militaire verleden en is pas net ontslagen uit de ontwenningskliniek voor zijn alcoholverslaving. Een nieuwe relatie is verreweg het laatste punt op zijn to-dolijstje... Wanneer Blake zich realiseert dat hij verliefd is op Natalie, neemt hij een gevaarlijke privéklus aan, waarvoor hij minimaal een half jaar naar het buitenland moet. Natalie is kapot, woedend en niet bereid om Blake te vergeven als hij terugkeert, nadat hij zich realiseerde dat hij niet zonder haar kan leven. Haar terugwinnen zal niet makkelijk zijn, maar Blake houdt wel van een uitdaging.

Ik kwam Hals over kop tegen in de bibliotheek van Storytel en omdat het leuk klonk, besloot ik om het boek te gaan luisteren. Naar mijn idee was het een echte chicklit. Zo eentje met een hoofdpersoon die nogal blundert en domme dingen doet, maar die niet als een muts gezien wordt. En ik was benieuwd, want heb nog nooit iets van Rachel Gibson gelezen. Ik verwachtte vooral iets luchtigs.

Volgens Goodreads past Hals over kop ook onder dit genre, maar ik weet het zo net nog niet. Er zaten nogal wat expliciete scenes in die ik bij chicklit niet zo gewend ben. Chicklit is meestal toch meer van de ‘hij trok zijn shirt uit en het was de volgende morgen’ scenes. Alleen dat was in dit boek dus niet. Er werden redelijk wat dingen benoemd en er zaten wat expliciete scenes in. ik heb er geen moeite mee, maar als je chicklits leest en dit vervelend vindt, kun je Hals over kop beter overslaan.

Hals over kop was wel luchtig en luisterde snel weg. Ondanks dat ik af en toe een beetje braakneigingen kreeg over de bewoordingen in het boek was ik toch wel benieuwd hoe het af zou lopen met Natalie en Blake. Rachel weet je heel goed nieuwsgierig te maken en je wilt door blijven lezen, omdat je wilt weten hoe het afloopt.

De personages zijn oké, maar voor mij bleven ze te vlak om ze echt beter te leren kennen. Ik kan nu niet zeggen: ‘O, ja, dat is Blake.’ Of: ‘dat is echt iets dat Natalie zou doen.’ Ze waren inwisselbaar, ook al vertellen ze allebei het verhaal. Zowel Natalie als Blake komt aan het woord en af en toe moest ik wel even wennen dat er geen naam boven stond. Het boek is in de derde persoon, dus het kan prima, maar zelf vind ik het fijner als er een naam boven staat en er niet midden in een hoofdstuk van personage gewisseld wordt.

Het boek is inderdaad best luchtig en ideaal voor even tussendoor. Het is geen literair hoogstandje, maar dat verwacht ik ook niet bij een boek met deze titel en een dergelijke cover. Ik miste de echt onverwachte plotwendingen ook niet, want die zitten er zelden in boeken van dit genre. En ook hier vind je ze niet.

De cover vind ik maar matig en ik zou hem laten liggen in de boekhandel om de simpele reden: ‘O, dat zal wel een standaard chicklit zijn.’ En die vind ik best oké, maar koop ik vooral voor niet teveel geld of leen ik bij de bibliotheek.

Hals over kop is al wat ouder, maar kan nu prima nog gelezen worden. Het is niet dat hij ineens niet meer actueel is of zoiets. Voor mij was het een aardig boek, maar te standaard qua verhaal – en cover –  om te zorgen dat hij blijft hangen. Van mij krijgt het boek drie sterren.