Recensie: Het huis op de heuvel

Recensie: Het huis op de heuvel

Recensie: Het huis op de heuvelHet huis op de heuvel / Black Rabbit Hall
Auteur: Eve Chase
Publicatiedatum: 11 januari 2016
Genres: Roman
Aantal bladzijdes: 368

Het prachtige landhuis Pencraw Hall is altijd het zomerhuis van de familie Alton geweest. Hun vaste grapje is dat een uur op het landgoed twee keer zo lang duurt als in Londen, maar dat je niet meer dan de helft gedaan krijgt. Het leven is er loom en ontspannen en eigenlijk gebeurt er nooit iets. Totdat, op een mooie zomerdag, het allerergste gebeurt.

Tientallen jaren later zijn Lorna Smith en haar verloofde in Cornwall op zoek naar de perfecte trouwlocatie. Lorna heeft een zwak voor het vervallen landgoed dat ze zich herinnert uit haar jeugd – in haar ogen zijn de stoffige kandelaars en de -wilde bloemen die tussen de vloerplanken door groeien het toppunt van romantiek.

Maar als ze, gekerfd in een boomstam, een verontrustende boodschap vindt, beseft ze dat het verleden – dat van haarzelf én dat van het huis – duisterder is dan ze zich wil herinneren.
Steeds dieper wordt Lorna de geschiedenis van het huis in getrokken. Wat is er gebeurd, al die zomers geleden?

Het huis op de heuvel is niet echt wat ik normaal lees (vooral YA), maar na een vraag op Twitter van de uitgever wie het boek wilden lezen, werd ik toch wel nieuwsgierig. Ik moet wel toegeven: de kaft maakte me ook behoorlijk nieuwsgierig. Want die is serieus heel mooi.

Ik heb nog nooit van Eve Chase gehoord, dus ik begon aan Het huis op de heuvel zonder veel verwachtingen. Ik was vooral benieuwd. Wat zou het verhaal zijn tussen die mooie kaft? Waar zou Het huis op de heuvel nou precies over gaan en trekken de personages me? Trekt het verhaal me? Een samenvatting is allemaal leuk en aardig, maar je kunt er niet altijd uithalen of je een verhaal nu echt goed vind.

Maar in dit geval is het antwoord ja. Ja, de personages in Het huis op de heuvel trekken me en het verhaal ook. Het was onverwachts meeslepend en ik had het in minder dan drie dagen uit. Eigenlijk wilde ik maar door blijven lezen en dat is bij mij altijd een goed teken. Er zitten ook wat plotwendingen in, maar of ze onverwachts zijn? Dat niet, denk ik. Maar Het huis op de heuvel is meer een roman en daar verwacht ik ook absoluut geen onverwachte plotwendingen.

Ik hoefde eigenlijk ook niet aan de schrijfstijl van Eve Chase te wennen, ze schrijft zo dat je het verhaal meteen op kunt pakken en kan beginnen met lezen zonder dat je je eerst vijf keer af moet vragen waar Het huis op de heuvel nou precies over gaat.

In Het huis op de heuvel lopen twee tijdlijnen door elkaar: Die van Lorna nu en die van Amber zo rond 1968 – 1969. Toen ik de datum bij de stukjes van Amber zag, verwachtte ik eigenlijk heel ouderwetse stukjes, ouderwets taalgebruik etc, maar dat viel reuze mee. Ik had ook niet het gevoel dat het zo lang geleden was eigenlijk. Sterker nog: ik vond haar stukken leuker dan Lorna. Ik denk dat het komt omdat Amber 14 – 17 is in een groot deel van het boek en dat heeft weer een raakvlak met Young Adult.

Ik vind de personages eigenlijk ook allemaal leuk. Ze zijn goed uitgewerkt en komen voor mij wel tot leven, al komt vooral Amber goed tot leven. Lorna bleef voor mijn gevoel wat vlakker, ondanks dat het ook uit haar verteld wordt. Maar dat stoort niet verder. Misschien komt het, omdat Amber vanuit de eerste persoon is en Lorna vanuit de derde. Meestal merk je dan toch wel afstand.

Aan het einde komen deze lijntjes samen en snap je ook meteen waarom het vanuit twee personages verteld wordt. Soms is dat voor mij niet nodig, maar in Het huis op de heuvel is het wel echt een toevoeging en slim dat de schrijfster dat gedaan heeft.

Ik vond het boek een verrassing en wel een hele fijne. Of Het huis op de heuvel een aanrader is? Ik vind absoluut van wel en het staat nog mooi in de kast ook.

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Boekerij.

[bol_product_links block_id=”bol_56b1ff0b43ce4_selected-products” products=”9200000046134711″ name=”Heuvel” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Eén gedachte over “Recensie: Het huis op de heuvel