Recensie: Honderd namen

Recensie: Honderd namenHonderd namen / One hundred names
Auteur: Cecelia Ahern
Uitgever: Prometheus
Publicatiedatum: 29 maart 2013
Genres: Roman
Aantal bladzijdes: 384

Wanneer journalist Kitty Logan een kolossale fout maakt in een artikel raakt haar carrière in het slop en daalt haar zelfvertrouwen tot een dieptepunt. Hunkerend naar wat bemoedigende woorden bezoekt ze haar terminaal zieke mentor, redacteur en vriendin Constance. Kitty vraagt haar welk verhaal ze altijd al heeft willen schrijven maar waar ze de kans nooit toe kreeg. Constance geeft Kitty de opdracht een document uit haar kantoor te halen. Wanneer Kitty terugkeert, is het echter al te laat: Constance is overleden. Om haar mentor te eren is Kitty vastbesloten haar laatste project af te maken.

Bij het openen van de envelop vindt ze een lijst met namen. Honderd namen, zonder overzicht, zonder uitleg, niks om te verklaren wie deze mensen zijn en wat het verband is. Zo begint Kitty aan het omvangrijkste verhaal van haar leven. Ze ontmoet zo veel mogelijk mensen van de lijst om hun verhalen te horen, om Constances bedoelingen te achterhalen en het belangrijkste: om zichzelf en haar magische gave van het vertellen te herontdekken

Het boek Honderd namen is zo’n boek dat ik helemaal vergeten was. Ik kwam het bij het opruimen van mijn boekenkast ineens tegen. Ooit heb ik het meegenomen bij het Boekenfestijn, maar toen is het ongelezen in de kast beland. Nu heb ik al vaker dingen van deze schrijfster gelezen en daar heb ik een wisselende mening over. Mede door haar naam belandde Honderd namen destijds in mijn mandje. Het boek bleef me dwars zitten en toen ik moest kiezen in welk boek ik nu moest gaan lezen, besloot ik dat het Honderd namen zou worden.

In het begin vond ik het boek helemaal niets aan. De eerste 70 bladzijdes vond ik ook gewoon niet leuk. Ik vond ze eigenlijk vooral heel erg saai, omdat er niets wereldschokkends gebeurt. Sterker nog: ik heb zelfs overwogen om het weg te leggen, maar ik las toch nog een stukje door. En nog een stukje. Net zolang tot het uiteindelijk toch uit was.

Op de een of andere manier werd ik door de manier van schrijven toch wel nieuwsgierig gemaakt en wilde ik weten hoe het zou eindigen, of alles goed af zou lopen. En het verband tussen deze personages wilde ik weten. Waarom nou juist deze honderd? Waarom honderd namen?

Sowieso gebeurt er in Honderd namen sowieso niet echt iets wereldschokkends. Er zitten een paar plotwendingen in, maar die had ik eigenlijk wel aan zien komen. Voor mij waren ze dus behoorlijk voorspelbaar. Af en toe vond ik de schrijfstijl ook een beetje langdradig, maar het is natuurlijk niet voor niets een roman en het past ook wel bij het thema.
Desondanks vind ik het einde wel bevredigend, aan het einde vond ik het toch best een leuk boek en geen zonde van mijn tijd. Als je een roman zoekt, is dit een goede kandidaat.

[bol_product_links block_id=”bol_565dec800d499_selected-products” products=”9200000009984883″ name=”Honderd namen” sub_id=”” link_color=”2535CC” subtitle_color=”2535CC” pricetype_color=”2535CC” price_color=”2535CC” deliverytime_color=”2535CC” background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]