Recensie: It-girl 2: Team Awkward

ISBN: 9789030501381
Auteur: Katy Birchall
Series: The It Girl #2
Uitgever: Meis & Maas
Publicatiedatum: Maart 2017
Aantal bladzijdes: 272

Een goed begin is het halve werk, dat geldt ook voor It Girls die na de vakantie weer teruggaan naar school. Maar als je je in de wc verstopt omdat de video van jou terwijl je achterover in een plant valt viraal gaat, dan maak je het jezelf best moeilijk.

Als alles wat Anna doet bekeken wordt door 10 miljoen mensen, dan is ze vastbesloten iets te vinden waar ze echt goed in is. Alle anderen lijken hun 'ding' al gevonden te hebben - vooral het nieuwe meisje op school, dat Connor zo in beslag neemt met hun gedeelde liefde voor kunst. Gelukkig komt de sportdag eraan en Anna? Die loopt zich warm. Wat kan er nu nog misgaan?

It-girl 2: Team Awkward lag een flinke tijd geleden ineens in de brievenbus. Als een soort paascadeautje, inclusief een paar paaseitjes. Superlief natuurlijk. Het eerste deel vond ik leuk en las lekker weg, dus ik vermoedde dat dat ook wel het geval zou zijn met dit tweede deel. Ik was benieuwd hoe het verder zou gaan met Anna die ineens – tegen wil en dank – een It-girl wordt en in de schijnwerpers komt te staan.

Het boek is echt een Young Adult-boek, voor de wat jongere in deze doelgroep.It-girl 2: Team Awkward leest lekker vlot weg en is echt een YA-boek, maar voor mij had het helaas niet zoveel diepgang. Nu was dat in deel 1 ook al niet zo, dus daar ging ik niet vanuit. Wel dat het boek heel snel uit zou zijn en dat was ook het geval. Het is een makkelijk leesbaar boek dat je zo uit hebt en de schrijfstijl van Katy Birchall vind ik ook fijn.

Met hoofdpersoon Anna kon ik niet zoveel. Ik vond haar niet verschrikkelijk, maar voor mij kwam ze ook niet echt tot leven. Ze blijft een vlak personage dat bij vlagen gewoon een beetje irritant en vermoeiend is. Het vervelende zusje die je in een kast op wilt sluiten. Haar onhandigheid lag er ook iets té dik bovenop. Vond dat net iets te ongeloofwaardig om het grappig te vinden. En dan dat gezeur over haar crush.

Bij dit boek had ik het gevoel dat ik gewoon wat te oud aan het worden ben voor YA-boeken en vooral door de personages. Nu vraag ik me dat wel vaker af of ik er niet gewoon te oud voor wordt.

Wat ik jammer vind, is dat dit tweede deel qua cover helemaal niet bij de eerste past. Het is ineens in een heel andere stijl gedaan en dat vind ik best wel jammer. Ik vond de stijl van boek 1 veel opvallender dan de andere en eens een anders dan anders fotocover. Gemiste kans.

It-girl 2: Team Awkward is leuk als je:

• veertien, vijftien bent
  • van boeken houdt waarin een gewoon meisje ineens in de schijnwerpers komt te staan.

Van mij krijgt It-girl 2: Team Awkward 3 sterren. Het was een aardig boek, maar meer dan dat kan ik er helaas gewoon niet van maken en ik weet dat het aan mij ligt, dat anderen het boek misschien wel heel heel leuk zullen vinden.

Ik kreeg It-girl 2: Team Awkward als recensie-exemplaar van uitgeverij Meis & Maas. Bedankt!