Recensie: It’s Not Like It’s a SecretIt's Not Like It's a Secret
ISBN: 9780062473417
Auteur: Misa Sugiura
Uitgever: HarperTeen
Publicatiedatum: 9 mei 2017
Genres: Contemporary, LGBTQ, Young Adult
Aantal bladzijdes: 400

Sixteen-year-old Sana Kiyohara has too many secrets. Some are small, like how it bothers her when her friends don’t invite her to parties. Some are big, like that fact that her father may be having an affair. And then there’s the one that she can barely even admit to herself—the one about how she might have a crush on her best friend.

When Sana and her family move to California she begins to wonder if it’s finally time for some honesty, especially after she meets Jamie Ramirez. Jamie is beautiful and smart and unlike anyone Sana’s ever known. There are just a few problems: Sana’s new friends don’t trust Jamie’s crowd; Jamie’s friends clearly don’t want her around anyway; and a sweet guy named Caleb seems to have more-than-friendly feelings for her. Meanwhile, her dad’s affair is becoming too obvious to ignore anymore.

Sana always figured that the hardest thing would be to tell people that she wants to date a girl, but as she quickly learns, telling the truth is easy… what comes after it, though, is a whole lot more complicated.

It’s Not Like It’s a Secret vond ik een boek met een interessant thema. Hoofdpersoon Sana is er eentje die tussen de andere diverse personages past en wel om twee redenen: ze is Japans en ze is lesbisch. Niets mis mee, maar in boeken zie je toch vooral heteroseksuele personages die blank zijn. O, en ze zijn standaard ook slank. Gelukkig is diversiteit steeds meer een thema en laten meer en meer schrijvers zien dat diversiteit niet iets engs is. Soms worstelt een personage ermee, soms ook niet.

In It’s Not Like It’s a Secret worstelt Sana wel met zichzelf en met het feit dat ze niet op jongens valt. Ze is nog niet uit de kast en weet niet goed hoe ze al deze dingen aan haar familie en vrienden moet vertellen. Op bepaalde punten deed het boek me wel wat denken aan Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld, maar dan vanuit twee meisjes. Prima voor de LQBTQ-mensen of mensen die seksualiteit gewoon interessant vinden, zoals ik. Ik merk ook dat ik meer en meer van dit soort boeken lees en ook steeds meer met het idee speel om zelf een boek te schrijven over twee meisjes.

Ik val zelf niet op meisjes, maar toch vond ik Sana en haar problemen wel zo geschreven dat ik met haar mee kon leven en het feit dat het me best lastig lijkt om uit de kast te komen. Ik kan me zo voorstellen dat het in andere culturen nog veel lastiger is. Ik hoopte dat het boek goed zou eindigen en dat Sana een lieve vriendin zou vinden. Ik kon wel met haar meeleven.

In It’s Not Like It’s a Secret zitten niet echt plotwendingen, maar bij contemporary verwacht ik dat ook absoluut niet, dus het stoorde me niet. Het boek was vlot geschreven en luisterde gemakkelijk weg, al moest ik wel even wennen aan de voorlezer. Ze sprak sommige letters een beetje raar uit, haha.

Wat ik wel vervelend vond, waren de Japanse termen in het boek en ze werden niet altijd uitgelegd wat het nu precies betekende. Helaas is mijn Japans wat roestig 😉 en dus snapte ik het niet altijd.

It’s Not Like It’s a Secret vond ik een interessante YA, maar niet superbijzonder. Wel fijn dat het een boek is met diversiteit, dat maakt hem net iets minder standaard. It’s Not Like It’s a Secret krijgt 3.5 ster.