Recensie: Kus me dan

ISBN: 9789045211480
Auteur: Rachel Gibson
Uitgever: Karakter Uitgevers
Publicatiedatum: 15 december 2016
Genres: Audiobook, Chicklit
Aantal bladzijdes: 260

Het is jaren geleden dat ze Harrison Whitley-Shuler voor het laatst zag. Zij was een tiener die huizen schoonmaakte om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Hij was de prachtige zoon van rijke ouders, totaal onbereikbaar (en ongeschikt) voor haar. Jaren geleden liet Vivian het stadje Charleston achter zich om het te gaan maken in het verre Hollywood. Inmiddels heeft ze bereikt wat ze wilde, en nog veel meer dan dat, maar waarom voelt haar glamourleven dan zo leeg en triviaal? Ook Harrison is teruggekeerd naar Charleston. Een hartaanval stopte zijn glorieuze weg naar de top van Wall Street, het snelle leven had zijn tol geëist en hem gedwongen zijn maatpakken en manchetknopen te verruilen voor een overall en een goede set handgereedschap. Het ontwerpen en maken van meubels was de baan waarvan hij altijd gedroomd had, maar ontsnappen aan de Whitley-Shuler-naam en bijbehorende verwachtingen was bijna onmogelijk. En net nu hij zijn zaakjes weer op de rit heeft, staat hij oog in oog met haar: degene die hij niet kon hebben. Hij is niet op zoek naar liefde. Hij is niet eens op zoek naar seks.
Dus waarom is weerstand bieden aan de zuidelijke charmes van Vivian het moeilijkste wat hij ooit heeft gedaan.

Kus me dan is het tweede boek dat ik las van Rachel Gibson. Of: luisterde eigenlijk. Ook dit boek kwam ik tegen op Storytel – en nee, ik heb nog steeds geen #spondeal met deze site. Was het maar zo. Ik hou gewoon van audiobooks. Ik begon aan het boek, omdat ik even geen zin had in het luisteren van een Engels boek en wel zin had in een luchtig iets. Dat was dan ook wat ik verwachtte: iets luchtigs. Maar kwamen deze verwachtingen uit of was het toch niet zo?

Vond ik het eerste boek van deze schrijfster – Hals over kop – misschien net iets meer naar een New Adult neigen, bij Kus me dan had ik dat totaal niet. Dit was een chicklit zoals een chicklit hoort te zijn en daar is geen twijfel over mogelijk.

Het verhaal wordt verteld vanuit Vivian en Henry. Dit kan prima omdat het in de derde persoon geschreven is, maar af en toe vond ik het best verwarrend en wist ik even niet vanuit wie het boek nou verteld werd: hem of haar? Daarnaast zitten er stukjes in uit Vivians dagboek, die zijn wel grappig, al voegen ze niet ontzettend veel toe. Ik denk dat ze er meer voor de humoristische noot in gezet zijn, want verder heeft Kus me dan niet heel veel humor.

Ook al zitten er geen onverwachte plotwendingen of dramatische ‘dit is zo zielig’ stukken in, toch vond ik het een fijn boek om naar te luisteren en was het jammer toen hij . De voorlezer vind ik trouwens een fijne stem hebben, al moest ik wel even wennen. Haar stem klinkt wat kinderlijk, maar het is beter dan de verteller van Hals over kop, die had een saaie stem. Dat is het nadeel aan een luisterboek: als de stem je niet aanstaat, kan dat het hele boek verpesten. Best jammer is dat.

Hetzelfde geldt voor een kaft. Ook deze kaft heeft dat. Hij is wel meteen in het genre te plaatsen, maar ik zou hem niet per se oppakken in een boekhandel. Daarvoor liggen er teveel boeken met interessantere kaften. Hij is oké, maar niet bijzonder.

Kus me dan was een prima boek en als je van het genre houdt, vind je hem misschien ook wel leuk. Al vond ik hem minder grappig dan sommige andere boeken in dit genre. Ik vond het een aardig boek, maar geen hartverscheurende plotwendingen of eentje die ik me altijd zal blijven herinneren. Wel voldeed het boek eigenlijk aan wat ik verwachtte.

Daarom krijgt Kus me dan drie sterren.