Recensie: LegendLegend
Series: Legend #1
Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep
Publicatiedatum: 3 januari 2012
Genres: Dystopia, Young Adult
Aantal bladzijdes: 320

Legend speelt zich af in het Los Angeles van 2130, dat ondergelopen is na een overstroming.
De 15-jarige June, telg uit de elite van de Republiek, is een wonderkind. Ze is gehoorzaam en loyaal en wordt dan ook klaargestoomd voor een van de belangrijkste functies in de militaire rangorde van haar land. De eveneens 15-jarige Day, geboren in een sloppenwijk, is de meest gezochte crimineel van de Republiek.

Normaal gesproken zouden hun wegen zich nooit kruisen, maar dat gebeurt wel als de broer van June, een belangrijke militair, wordt vermoord en Day de hoofdverdachte is. De overheid opent de jacht op hem. Een ultiem kat-en-muisspel tussen June en Day gaat van start: zij wil haar broers dood wreken, terwijl hij probeert uit handen van de overheid te blijven en intussen ook nog zijn familie wil redden van een mysterieuze epidemie.

Maar dan komt June erachter dat de overheid iets met haar broers dood te maken heeft en er alles aan doet om dat verborgen te houden.

Bij dystopia-series ben ik altijd behoorlijk kritisch. Ik ben altijd behoorlijk bang dat het op The Hunger Games gaat lijken. Normaal heb ik daar geen last van, maar bij dit genre wel. Daar was ik bij deze serie ook een beetje bang voor, maar het viel me eigenlijk heel erg mee. Sterker nog: ik vond het helemaal niet op het verhaal van Katniss lijken.

Het mooie aan deze serie vind ik dat een van de personages een zogenaamd wonderkind is, een belofte van de regering, die besluit om te gaan rebelleren. Meestal is het personage al een rebel voor de serie begint en niet zozeer iemand die de regels volgt. Kijk naar Katniss, die heeft nooit zich veel aangetrokken van wat er moet. Dat is in het geval van June wel. June is een van de mensen die in het systeem gelooft. Tot er een gebeurtenis plaatsvindt die haar anders doet kijken.
Day vind ik ook een schatje, maar van deze twee personages vind ik June toch wel het beste neergezet.

Het verhaal wordt verteld vanuit zowel June als Day waardoor je er achterkomt wat er in hun beide hoofden afspeelt. Ik vind het ook wel passend bij deze serie, omdat ze delen van dit verhaal niet bij elkaar zijn. Als de schrijfster dat niet gedaan had, dan had de lezer die stukken dus niet meegekregen. Soms zie ik het nut er niet zo van in, maar in dit geval snap ik hem wel.

In het boek zitten geen extreme plotwendingen, maar toch vind ik het persoonlijk een van de betere series. Waardoor dat komt? Geen idee. Misschien is het de schrijfstijl, want het verhaal is niet extreem vernieuwend. Toch is het goed genoeg voor mij om dit goed te vinden en om deze trilogie tot één van mijn favoriete dystopia’s om te dopen.

[bol_product_links block_id=”bol_5654be54da345_selected-products” products=”1001004011832481″ name=”Legend” sub_id=”” link_color=”2535CC” subtitle_color=”2535CC” pricetype_color=”2535CC” price_color=”2535CC” deliverytime_color=”2535CC” background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

2 gedachten over “Recensie: Legend

1. Het is ook een van mijn favoriete dystopia series, ook al is het inderdaad niet eens zo origineel. Ik denk dat het gewoon Marie Lu’s fijne schrijfstijl is. Ik moet wel zeggen dat ik haar tweede serie, The Young Elites, nog beter vind en die wereld is wel origineler.