Recensie: List & Leugens

Recensie: List & Leugens

Recensie: List & LeugensList & Leugens / Six of Crows
Auteur: Leigh Bardugo
Series: De kraaien #1
Publicatiedatum: 9 november 2015
Aantal bladzijdes: 544

In Ketterdam is alles te koop, als je maar bereid bent om te betalen. Niemand weet dat beter dan crimineel wonderkind Kaz Brekker. En dan krijgt hij een opdracht aangeboden die weliswaar levensgevaarlijk is, maar hem meer geld oplevert dan hij ooit had kunnen dromen. Hij kan het alleen niet in zijn eentje…

Kaz vertrekt uiteindelijk met een team dat op het eerste gezicht een bij elkaar geraapt zootje lijkt. Een op wraak beluste ex-gevangene, een gokverslaafde scherpschutter, een van huis weggelopen rijkeluiszoon, een spion die als bijnaam ‘de Schim’ heeft en een Hartenwringer die haar magie vooral gebruikt om te overleven in de sloppenwijken. En dan is er Kaz zelf nog, een dief die gespecialiseerd is in onmogelijke ontsnappingen.

Tijdens hun reis moeten ze dwars door vijandig Fjerda trekken en worden ze belaagd door een andere bende die op hetzelfde doel uit is, maar ook door Grisha die dankzij een mysterieuze drug een bijna onmogelijke, explosieve kracht hebben ontwikkeld. Oh, en tussendoor moeten ze ook proberen om elkaar niet te vermoorden.

Van List & Leugens las ik natuurlijk al eerder de Engelse, maar omdat het een recensie-exemplaar was, vond ik dat het boek moet lezen en recenseren. Punt. En het was eigenlijk ook wel grappig om te zien hoe twee dezelfde boeken toch echt wel anders zijn in hun eigen taal.

Wat ik trouwens heel grappig vind, zijn de Nederlandse woorden tussen het Engels. Geldstraat bijvoorbeeld. Ik wist tijdens het lezen spontaan niet meer hoe je dat in het Nederlands uitspreekt. Lol.

Bovenstaande schreef ik in mijn andere recensie, maar dat had ik in de vertaling helemaal niet. Wat uiteraard volkomen logisch is, want tussen het Nederlands vallen die woorden helemaal niet op. Ik heb er trouwens wel naar gezocht, want ik herinnerde me die gedachte nog. Maar de woorden zijn me dit keer totaal niet opgevallen.

De Grisha-trilogie is zo anders dan List & Leugens en toch herkende ik de schrijfstijl van Leigh Bardugo meteen. Ik denk dat het goed is dat je als schrijver iets totaal anders kan schrijven, maar dat lezers het toch herkennen als iets van jou. Misschien alleen al om hoe de personages beschreven zijn. Om hoe ze uitgediept worden tot echte personen, want zo voelen ze voor mij. Het voelt of ik Inej op straat tegen kan komen zonder haar te zien of hoe Kaz iets onder mijn neus wegpikt zonder het te zien.

In de vertaling (en bij de herlezing) vind ik Kaz een nog groter schatje dan toen ik het boek voor het eerst las. Ruig type met een gouden hartje klopt wel voor Kaz, want dat is hij. Hij doet alsof hij stoer is, maar stiekem is het gewoon een zachtgekookt ei. Ik ben ook heel benieuwd hoe hij zich ontwikkeld.

Nina is mijn tweede favoriet. Ze is niet bang en redelijk eigenwijs en ik hou wel van die types. Vooral ook omdat ze niet gaat piepen als het anders gaat, maar doorgaat.

Ondanks dat ik vijf verdiende sterren gegeven heb, zijn er ook minpunten. Ik heb er eentje met al die verschillende vertelperspectieven is het soms een beetje verwarrend. Af en toe moest ik even terug bladeren naar wie er op dat moment aan het woord is. O, en ik miste een woordenlijst met wat alles betekent. Er zitten nogal wat vreemde woorden in. Dit had ik in de Grisha ook al trouwens.

Er zat genoeg spanning in om mijn aandacht erbij te houden toen ik er eenmaal in zat. De laatste honderd pagina’s gingen in een sneltreinvaart voorbij en toen sloeg ik met een boze zucht het boek dicht. Wanneer komt deel twee uit? Ik kan niet wachten op dat deel.

Maar dat is het enige, want List & Leugens verdient gewoon vijf sterren. Punt. Daar maakt de taal niet voor uit. Om hoe het geschreven is. Om de spanning die van elke bladzijde spat. Om Kaz, Nina en al die andere personages. En stiekem ook wel een beetje, omdat het zich afspeelt in een soort Amsterdam, ook al heet het Ketterdam. Het is altijd leuk als je eigen land de inspiratie geweest is voor een schrijver. Misschien verdient List & Leugens nog wel meer die vijf sterren dan Val & Verlossing, al had Nikolai hier dan in moeten zitten. Dan had ik er tien gegeven, want Nikolai <3

Waarom ik het in deze recensie zoveel over het Nederlands heb? Dat is een makkelijke. Ik heb al eens een recensie geschreven over het boek. Daar heb ik het uitgebreid gehad over het verhaal, over de personages en om dat nu weer te doen? Daarom heb ik besloten om net een iets andere te schrijven. Ik heb ook delen uit de andere recensie gebruikt. Niet omdat ik er makkelijk vanaf wilde komen, maar omdat ik vond dat de recensies anders moeten zijn, maar toch op elkaar aan moeten sluiten. Maar ik heb hier best een tijd over na moeten denken en dat is ook de reden dat het even geduurd heeft voor deze recensie verscheen. En ik had het boek toen al net gelezen, dus dan wist ik precies wat er ging gebeuren.

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Blossom Books.

[bol_product_links block_id=”bol_56976fdac3d26_selected-products” products=”9200000046552420″ name=”Leugens” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]