Recensie: Makkelijk leven

Makkelijk leven
Auteur: Herman Koch
Uitgever: CPNB
Publicatiedatum: Maart 2017
Aantal bladzijdes: 91

Het geschenkboek van de Boekenweek 2017 (niet los verkrijgbaar)

Tom Sanders is een gevierd schrijver van zelfhulpboeken. Van zijn bestellers 'Misdaad zonder grenzen' en 'Makkelijk leven' zijn wereldwijd meer dan veertig miljoen exemplaren verkocht. Tom leidt een uiterst comfortabel leven; hij is gelukkig getrouwd met Julia en heeft twee volwassen zonen, van wie de jongste, Stefan, zijn oogappel is.

Tijdens een verjaardagsfeestje voor Julia staat hun schoondochter Hanna – op wie Tom en Julia niet dol zijn – opeens voor de deur. Snikkend vertelt ze dat ze door Stefan is geslagen en dat dat niet de eerste keer is. Moet Tom zijn lievelingszoon Stefan aanspreken op zijn gedrag? Of loont het misschien meer om de adviezen uit zijn zelfhulpboeken in praktijk te brengen, zoals zijn bekende richtlijn ‘Probeer problemen niet altijd op te lossen door eraan te denken; vaak worden ze eerder opgelost door er niet aan te denken’?

Makkelijk leven is het boekenweekgeschenk van 2017 en geschreven door Herman Koch. De boekenweek had als thema Verboden vruchten. Meestal doe ik niet zoveel aan de Boekenweek, vergeet ik hem meestal. Maar dit jaar besloot ik om op 2 april een reis te maken met de trein en dat was net de dag dat je gratis kon reizen met het geschenk. En ik geef nu eenmaal liever mijn geld uit aan boeken dan aan treinreizen.

Makkelijk leven is een heel dun boekje, van 91 bladzijdes, en ik had in een uurtje uit. Het is niet helemaal dat wat ik meestal lees. Ik heb alleen Het Diner en Zomerhuis met zwembad gelezen en vooral die eerste vond ik erg gaaf. Door die boeken heb ik de schrijfstijl van Herman Koch wel een beetje leren kennen. Zijn stijl is apart en je moet er echt van houden. Dat geldt ook echt voor dit boek. Zelf ben ik niet echt een fan van literatuur, ik lees liever Young Adult en New Adult.

Ook in Makkelijk leven ontdekte ik die stijl van hem meteen, die is zo herkenbaar dat je er niet omheen kunt.

Ik las over Makkelijk leven heel veel slechte recensies op Goodreads en dus was ik heel benieuwd geworden. Voor mij las dit verhaal een beetje als een zelfhulpboek. Een combinatie van een zelfhulpboek en een roman. Het verhaal wordt volledig afgerond en dus wordt het niet saai, want er moet behoorlijk wat vaart in zitten om in zo weinig bladzijdes toch een compleet verhaal te hebben.

Echt onverwachte gebeurtenissen zaten er niet in, soms wel wat schokkende dingen. Maar door de weinige bladzijdes blijft het wel oppervlakkig.

Ik geef het boekenweekgeschenk Makkelijk leven drie sterren. Het was niet megaslecht of zo, maar gewoon niet echt mijn ding, denk ik.