Recensie [met spoilers]: Queen of Shadows

Uitgever: Bloomsbury USA Childrens
Publicatiedatum: 1 september 2015
Aantal bladzijdes: 648

The queen has returned.

Everyone Celaena Sardothien loves has been taken from her. But she’s at last returned to the empire—for vengeance, to rescue her once-glorious kingdom, and to confront the shadows of her past…

She has embraced her identity as Aelin Galathynius, Queen of Terrasen. But before she can reclaim her throne, she must fight.

She will fight for her cousin, a warrior prepared to die for her. She will fight for her friend, a young man trapped in an unspeakable prison. And she will fight for her people, enslaved to a brutal king and awaiting their lost queen’s triumphant return.

The fourth volume in the New York Times bestselling series continues Celaena’s epic journey and builds to a passionate, agonizing crescendo that might just shatter her world.

Queen of Shadows is een vierde deel in een serie, dus als je nog niet zover bent, pas dan op voor eventuele spoilers. Mijn suggestie is om deze recensie niet te lezen.

Queen of Shadows gaat verder waar Heir of Fire eindigde. Eigenlijk begon ik meteen na dat boek uitlezen met dit boek, maar er kwam van alles tussen en voor ik het wist, zat er een halfjaar tussen. En ik geef toe: ik was een beetje bang om aan Queen of Shadows te beginnen. Ik ben niet de persoon die dingen perfect onthoudt, dus voor ik hieraan begon, heb ik even een samenvatting gezocht van het derde deel.

En eigenlijk is het ronduit zonde dat het zolang duurde dat ik erin verder las, want ik vind Queen of Shadows weer beter dan Heir of Fire. In de Throne of Glass-serie wordt elk deel beter. Throne of Glass en Crown of Midnight zijn duidelijk inleidingen, in Heir of Fire begint het verhaal pas echt. Wat ook heel duidelijk is, is dat dit geen Young Adult is, maar ik vind dit gewoon high fantasy. Waarschijnlijk is dit als Young Adult bestempeld, omdat Aelin de leeftijd van een Young Adult heeft, maar bij dit boek vind ik dat niet passen. Ze gedraagt zich behoorlijk volwassen.

Sarah is heel goed in het neerzetten van sterke, vrouwelijke personages die niet terugdeinzen voor een robbertje vechten en die niet constant zeuren over hun haar. Maar tegelijkertijd zijn ze heel herkenbaar met hun liefde voor dingen als chocolade, fashion of bijvoorbeeld schilderen (Feyre uit A Court Of Thorns And Roses). Ik vind het heel tof dat Celaena/Aelin ook niet constant in een hoekje gaat zitten huilen over al het onrecht dat haar aan is gedaan. Maar ook de vrouwelijke bijpersonages (Lysandra, Manon) vind ik erg tof.

En natuurlijk Dorian. In de eerste paar delen vond ik hem leuk, maar niet zo bijzonder. Maar door gebeurtenissen in Heir of Fire moest ik gewoon weten hoe het met hem af zou lopen. Alleen al daarom wilde ik Queen of Shadows uitlezen.

Vaak zie ik de vraag voorbij komen of Throne of Glass net zo leuk is A Court Of Thorns And Roses, maar dat vind ik een lastige vraag. De Throne of Glass-serie vind ik namelijk heel anders en ik vind het heel knap dat Sarah twee series in dezelfde wereld af laat spelen die allebei ook weer totaal anders zijn. Sommige schrijvers herhalen een kunstje elke keer weer, maar Sarah doet dat niet. De boeken hebben wel het kenmerk dat allebei de vrouwelijke hoofdpersonages erg sterk zijn en ze is erg goed in nieuwsgierig maken.

Af en toe vind ik het Engels wel pittig. Het is te doen, maar ik moest best wat woorden opzoeken en daarom leest het niet elke keer even snel.

Het boek staat bol van de spanning en onverwachte gebeurtenissen die je niet aan ziet komen. Overal voel je die spanning in de ruimte hangen, als een onzichtbare deken en je weet dat het niet gewoon niet goed kán gaan. Queen of Shadows is een goede opvolger van Heir of Fire en het boek krijgt van mij 4 sterren.

[bol_product_links block_id=”bol_58c6793d59745_selected-products” products=”9200000036330187″ name=”queen” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]