Recensie: Mislukt

Publicatiedatum: augustus 2016
Aantal bladzijdes: 241

Zou jij het verleden veranderen als je dat kon?
Loïs krijgt die kans – maar tegen welke prijs?

Loïs zit op de kunstacademie.
Niemand mag haar goed verborgen geheim weten en daarom houdt ze iedereen op afstand. Zelfs die lieve en leuke Giel.
Als Loïs haar studentenkamer uit moet, biedt Giel aan om te helpen en dan blijkt dat hij haar wel ziet zitten. Loïs vindt het doodeng en geweldig tegelijk. Al snel vindt ze een kamer bij mevrouw De Vogel in huis. Maar er gebeuren vreemde dingen: de kat lijkt haar te herkennen en Loïs kan opeens prachtig pianospelen, zonder dat ze dat ooit geleerd heeft.

Door Giel breekt er een andere tijd aan. Loïs bloeit helemaal op. Liefde is niet zo moeilijk als ze dacht. Toch mag hij nog steeds niet te dichtbij komen, maar hoelang blijft hij dat accepteren? Dan valt Loïs van de trap en wordt alles anders. Alles.

Van Mislukt las ik al eerder een stukje in het boekje dat in de goodiebags bij YALfest zat. Zo’n boekje met een paar hoofdstukken van een aantal boeken. En het boek – en het idee – trok meteen mijn aandacht. Toen ik de preview uit had, was ik benieuwd naar de rest en wilde ik doorlezen. Maar dat ging niet, want Mislukt was nog niet uit, lag nog niet in de winkel.

Een paar weken geleden was het eindelijk zover en zou ik eindelijk weten hoe het nou af zou lopen met het verhaal en met Loïs. En de verwachtingen waren toch best wel hooggespannen voor dit boek. Maar kwamen die eigenlijk wel uit voor Mislukt?

Mislukt

Mislukt las lekker weg en omdat het niet al te dik was, had ik het in een paar uur uit. Ik kon me wel inleven in Loïs en haar gevoel. Ze is nogal onzeker, voelt zichzelf mislukt – waar ook de titel vandaan komt – en (helaas) in die gedachten kon ik mezelf wel herkennen. Het is duidelijk dat Loïs en haar gevoel de hoofdlijn vormen in het boek, want haar onzekerheid vormt toch wel een belangrijk deel van het boek. Op sommige momenten vond ik Loïs wel een beetje een zeurpiet, moet ik bekennen. Soms voelde het net iets te. Maar op zich vond ik haar een prima personage.

Iris schrijft zo dat je nieuwsgierig wordt naar de rest van het verhaal en dat je door wilt blijven lezen. Ik las al eerder boeken van de schrijfster en dus was ik wel een beetje bekend met hoe haar schrijfstijl is.

De liefde die ik voelde was zo overweldigend en mooi en echt dat het al het andere wegvaagde.

Voor mij voelde het verhaal een beetje gehaast, alsof het maar 241 pagina’s mocht zijn en niet langer. En ik denk niet dat dat het verhaal ten goede gekomen is, want het voelde afgeraffeld. Ook moest ik heel goed mijn hoofd erbij houden om de verhaallijn te blijven volgen.
Het idee is heel erg tof, maar ik vond de uitwerking van Mislukt helaas achterblijven. Voor mij had het dikker gemogen, zodat er aan sommige scenes ook meer aandacht had kunnen worden besteedt. Na het lezen van dit boek zat ik ook best met nog wat vragen. Verhaallijnen die niet netjes afgehecht werden, maar gewoon een beetje bleven hangen voor mijn gevoel. Het einde voelde ook niet helemaal bevredigend.

30051416

De voorkant vind ik erg tof zo met die rode letters op een witte achtergrond en het valt meteen op. Door het kleurgebruik moest ik een beetje aan Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld denken, al lijkt het boek er verder niet echt op. Het kwam puur door de kleuren. Het boek knalt van de planken af en dat zal in de boekhandel niet anders zijn.

Mislukt was een leuk, lekker wegleesboek, maar voor mijn gevoel zat er meer in wat er niet uitgehaald is en dat vind ik echt heel erg jammer.

Mislukt kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Van Goor. Heel erg bedankt!

[bol_product_links block_id=”bol_57b98886d25b1_selected-products” products=”9200000057345849″ name=”2″ sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Eén gedachte over “Recensie: Mislukt