Recensie: Moederhart

ISBN: 9789460689154
Auteur: Mariëtte Middelbeek
Uitgever: Marmer
Publicatiedatum: 8 oktober 2013
Genres: Chicklit
Aantal bladzijdes: 192

Anna is net negen weken zwanger als ze samen met haar man Luca het blije nieuws aan haar moeder komt vertellen, haar vader is kort daarvoor overleden. Anna zit vol met vragen over haar de zwangerschap van haar moeder en haar eigen bevalling. Maar als haar moeder haar uitlegt dat ze nooit zwanger is geweest, komt het leven van Anna komt op zn kop te staan: de twee mensen tegen wie ze al haar hele leven papa en mama zegt zijn niet haar werkelijke ouders. Anna heeft tegengestelde gevoelens, ze houdt zielsveel van haar moeder en mist haar vader enorm, maar ze is ook boos en verdrietig en voelt zich ontworteld. Wie is haar moeder? Waar komt ze vandaan? Wie is ze zelf eigenlijk? Waar hoort ze bij? Ze weet het niet. Dat ze zelf op het punt staat moeder te worden, maakt alles nog emotioneler. En ze heeft enorme twijfels of ze in staat is een moeder voor haar kind te zijn, nu blijkt dat ze al die jaren de verkeerde vrouw mama heeft genoemd. Ze besluit alles uit te gaan vinden en vraagt zich tegelijkertijd af of dat nou wel de juiste beslissing is.

Moederhart is een chicklit/roman met een nieuw heftig onderwerp zoals wel vaker in de boeken van Mariëtte Middelbeek. Ik weet niet zo goed of dit een chicklit of een roman is. In elk geval was mijn verwachting dat Moederhart vrij voorspelbaar zou zijn. Daarnaast geeft de samenvatting al best een hoop weg. Iets dat ik soms wel jammer vind, maar soms kan het niet anders.

Wat ik met Turbulentie had door het onderwerp, had ik met Moederhart veel minder. Misschien omdat ik nu eenmaal minder heb met het onderwerp adoptie, want -gelukkig- geen persoonlijke ervaringen. Dit boek raakte me dan ook een stuk minder, al was het wel het eerste boek waarbij ik wilde dat ik een fysiek boek had, want ik wilde weten hoe het af zou lopen. Moederhart maakte me nieuwsgierig en ik wilde doorlezen.

In het boek zitten niet echt onverwachte gebeurtenissen en ik kon het boek redelijk voorspellen, maar dat was niet erg, want ik wist wat ik kon verwachten. Ik heb Moederhart ook met plezier gelezen

De schrijfstijl van Mariëtte Middelbeek vind ik erg prettig en leesvriendelijk. Je vliegt door de boeken heen. Het scheelt ook dat ze niet zo dik zijn en door romans en chicklits vlieg je meestal toch al heen. Het is vaak niet al te moeilijke taal en dat geldt ook voor de boeken van Mariëtte. Van die boeken die je op vakantie aan de rand van het zwembad leest.

Anna vond ik een leuk en lief personage. In tegenstelling tot Femke (Status OK) en Sara (Turbulentie) vind ik Anna bijzonder lief en aardig. Het tegenovergestelde van de andere twee vrouwen. In het begin van het boek trekt ze me meteen al als personage.
Moederhart was een interessant boek, maar niet mega bijzonder. Het zal ook geen boek zijn dat ik me over tien jaar nog herinner, maar het is een prima luisterboek. Geen moeilijke taal, geen verwarrende gebeurtenissen.

[bol_product_links block_id=”bol_589ca6cbd45a1_selected-products” products=”9200000040653256″ name=”hart” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]