Recensie: Niet te filmen

Recensie: Niet te filmen

Recensie: Niet te filmenNiet te filmen / Finding Audrey
Uitgever: Moon
Publicatiedatum: Juli 2015
Aantal bladzijdes: 280

Audrey is bang voor de buitenwereld. Haar huis is haar wereld geworden en de rest is eng. Met een zonnebril op haar hoofd houdt ze de rest van de wereld op afstand. Een angststoornis heeft een flinke impact op het leven van de tiener.

Op aanraden van haar psycholoog, dokter Sarah, legt ze haar leven vast op camera om zo haar zelfvertrouwen terug te krijgen en om op die manier weer contact te maken met de buitenwereld. Audrey ziet dit echt niet zitten en haar herstel lijkt ver weg. En dan duikt Linus op, een vriend van haar broer Frank. Met zijn glimlach als een sinaasappelpartje en met grappige briefjes doet hij waar anderen moeite mee hadden: Audrey durft weer naar buiten in de wereld die ineens een stuk minder angstaanjagend aanvoelt

De eerste YA-roman van Sophie Kinsella. Ik ken de schrijfster van chicklits en dus had ik geen idee wat ik van dit boek kon verwachten. De achterflap sprak me best aan en ik koos het boek dan ook bij de meet up die bij uitgever Moon was.

In het begin had ik best wat moeite om erin te komen. De personages trokken me nog niet echt het boek in, maar gelukkig veranderde dat na een tijdje. Al mis ik nog steeds wel een beetje diepgang, maar dat ligt aan de bladzijdes en het genre. Met vijftig bladzijdes meer had ik hier waarschijnlijk anders tegenaan gekeken. Desondanks heb ik nu het boek uit en af en toe spookt het nog door mijn hoofd, dus dat is een teken dat het toch wel een indruk achtergelaten heeft.

Je wilt trouwens meteen weten waarom Audrey is zoals ze nu is, daarmee wordt heel slim de nieuwsgierigheid van de lezer gewekt. Die blijft doorlezen, omdat hij/zij het geheim wil weten waar de hoofdpersoon het niet over wil hebben en ondertussen gaat speculeren wat er gebeurd kan zijn. Is ze bijna gestikt in speculaasjes? Had ze een bad hairday en is ze daarom uitgelachen? Of is het toch iets serieuzer dan dat?
Ik vind het goed dat het over een serieus onderwerp gaat, maar luchtig en vol humor geschreven is door Kinsella. Het is heftig, maar is niet zwaar geschreven. Het gaat over het probleem, maar niet alleen maar. Het gaat over meer dan het probleem. Het onderwerp is niet om te lachen, maar om sommige scenes heb ik toch hardop moeten gniffelen. Ik hou van boeken waarin ernstige problemen aan de kaak gesteld worden, maar waar ook een hoop humor inzit. Dat het niet alleen om de ziekte of om het probleem gaat, maar dat er meer is in het boek

De personages bleven een beetje vlak voor me. Niet storend, dat ook weer niet. Ondanks dat ik in Audrey’s hoofd zat, voelde het soms alsof ik de anderen in het boek beter kende. Zoals haar gameverslaafde broer Frank, dat ik een erg leuk personage vond.

Ik had weinig plotwendingen verwacht, maar er zit er eentje in die ik niet aan had zien komen. Dus dat was een fijne verrassing en ik snap nu ook de originele titel, want die vond ik een beetje vaag. Maar ook de Nederlandse titel past wel bij deze plotwending.

Al met al vond ik het een geslaagde eerste YA van Sophie Kinsella en ik zou wel meer van haar willen lezen in dit genre.

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Moon.

[bol_product_links block_id=”bol_57173b7b4bbc6_selected-products” products=”9200000040653395″ name=”Film” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]