Recensie: One Plus One

Auteur: Jojo Moyes
Uitgever: Penguin
Publicatiedatum: 27 februari 2014
Genres: Feelgood, Roman
Aantal bladzijdes: 516

With two jobs and two children, Jess Thomas does her best day after day. But it's hard on your own. And sometimes you take risks you shouldn't. Because you have to . . .

Jess's gifted, quirky daughter Tanzie is brilliant with numbers, but without a helping hand she'll never get the chance to shine. And Nicky, Jess's teenage stepson, can't fight the bullies alone. Sometimes Jess feels like they're sinking . . .

Into their lives comes Ed Nicholls, a man whose life is in chaos, and who is running from a deeply uncertain future. But he has time on his hands. He knows what it's like to be lonely. And he wants to help . . .

Romans en feelgoodboeken luister ik eigenlijk weinig via Storytel. Op de een of andere manier blijf ik altijd hangen bij Young Adult. Maar ik merk dat die boeken een beetje opraken of dat ik ze niet zo bijzonder meer vind. Ik luisterde natuurlijk al een aantal Nederlandse chicklits, maar nog geen romans in het Engels.

Van Jojo Moyes heb ik lang geleden Me before you gelezen en dat boek vond ik leuk, maar niet zo geweldig zoals sommige mensen. Het nodigde ook niet direct uit om verder te lezen. Toen ik door de luisterboekencollectie van Storytel bladerde kwam ik One Plus One tegen en besloot om dit te gaan luisteren.

Het boek is ingesproken door alleen maar Britten en die vind ik altijd lastiger te verstaan. De meeste Engelse boeken die ik luister, zijn Amerikaans. Gelukkig wende ik er vrij snel aan. Het boek wordt verteld vanuit meerdere oogpunten: Jess, Tanzie, Nicky en Ed. Ieder van hen wordt door een ander ingesproken, dus het is even chaotisch, maar als je gewend bent, is het prima.

Jess is het meeste aan het woord, maar ik vind het verhaal vanuit het oogpunt van tiener Nicky veel interessanter. Waarschijnlijk om wie hij is en wat zijn verhaal is. Ik had graag meer over hem willen weten. Jess is nog vrij jong, 27, maar voor mijn gevoel lijkt ze veel ouder. Eigenlijk dacht ik dat ze halverwege de dertig was door haar taalgebruik. Nu zal het komen dat ze ouder lijkt, omdat ze veel heeft meegemaakt.

Met deze personages kon ik me eigenlijk niet echt identiciferen en een echte klik had ik ook niet met ze, maar desondanks vond ik One Plus One wel gewoon fijn weglezen. De taal is makkelijk – ook in het Engels – en je vliegt er doorheen. Jojo Moyes is goed in de lezer nieuwsgierig maken en zorgen dat hij/zij verder wil lezen. Een minpunt vond ik de derde persoon in dit boek waaruit geschreven wordt. Ik lees teveel boeken in de eerste persoon de laatste tijd, denk ik. Ik vind deze vorm toch minder diep.

Het duurt wel even voor het verhaal op gang is. In het begin had ik ook zoiets van: wil ik hier naar blijven luisteren? Het antwoord was een aarzelend ja. Bij twee andere boeken van Jojo Moyes was dat antwoord trouwens nee, maar dat lag aan de verteller.

In One Plus One hoef je geen grote onverwachte plotwendingen te verwachten. Alles dat er gebeurt, had ik ook wel zo ongeveer voorspeld. Niet alles helemaal op deze manier, maar wel zo ongeveer. Toch stoorde het me niet, omdat ik dat vantevoren al bedacht had.

One Plus One is een prima feelgood roman die vrij voorspelbaar is, maar desondanks heb ik me vermaakt met het luisteren naar dit boek. Als je houdt van dit genre of van chicklits, is dit boek wel iets voor jou. Of als je op zoek bent naar bijvoorbeeld een makkelijk geschreven, luchtig boek. Of als je wilt blijven geloven in dat het met iedereen wel goed komt. Het boek krijgt drieënhalve ster.

[bol_product_links block_id=”bol_58c6b7423358e_selected-products” products=”9200000030471366″ name=”one” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]