Recensie: OntwakenOntwaken / The Awakening
Auteur: Kelley Armstrong
Series: Darkest Powers #2
Uitgever: Vliegende Hollander
Publicatiedatum: November 2010
Aantal bladzijdes: 298

Chloe is ontsnapt uit Lyle House, samen met de andere bewoners. Het is er niet veilig, maar dat geldt ook voor buiten de muren van Lyle House.

Chloe is een necromancer, een dodenbezweerder die haar eigen gaven niet kan beheersen waardoor ze onbewust doden opwekt. Nu moet Chloe vluchten voor haar leven met drie van de medebewoners van Lyle House die inmiddels meer dan zomaar medebewoners geworden zijn.

Vluchten met een cynische weerwolf, een ontevreden heks en een charmante tovenaar is nog niet zo gemakkelijk.

Deel 2 vind ik een stuk beter dan deel 1. In deel 1 komt het wat traag op gang, maar in deel 2 gaat de volle vaart erin. Misschien iets teveel, al haalt de schrijfster de vaart er soms ook weer een beetje uit door terug te blikken op deel 1. Dat vond ik wel een beetje jammer. Ondertussen vraag je je ook af of er nog romantiek in komt en zo ja, wanneer? Nee, ik vroeg me vooral af wanneer, want in dit soort boeken zit eigenlijk altijd romantiek.

De schrijfstijl is goed, de spanningsopbouw ook en de personages zijn ook veranderd ten opzichte van deel 1. In dit deel vind ik Chloe wat minder irritant dan in deel 1, maar ik ben nog steeds niet kapot van haar. De andere personages blijven trouwens wat vlakker. Al wordt de verwende heks Tori in dit deel wat sympathieker en kan ik me iets beter in haar inleven. Misschien vind ik haar ook wel leuker dan Chloe.

Bij dit boek kwam het einde als een schok. Ik sloeg de bladzijde om en het was ineens: afgelopen. Ik had dit niet aan zien komen, omdat ik een omnibus met alle drie de delen las. Het einde was best goed, maar vooral erg onverwacht. Ik vond het boek wel een beetje onbevredigend, omdat er niet echt een einde aan zit. Natuurlijk worden er vragen beantwoordt, maar er komen minstens zoveel vragen bij. Zoals het amulet dat Chloe om heeft. Dat blijft voor mij onduidelijk na dit deel (en ook na het lezen van deel 3).
Het is een aardig boek en een aanrader als je van het genre houdt.