Recensie: Oog om oog

Recensie: Oog om oog

Recensie: Oog om oogOog om oog
Publicatiedatum: Oktober 2015
Genres: Thriller, Young Adult
Aantal bladzijdes: 304

Al vanaf de basisschool hoort Jaap-Jan er niet bij. Hij weet wat daarvan de reden is en die reden heeft een naam: Ivar. Door de sadistische spelletjes van Ivar leeft Jaap-Jan elke dag in angst. Bang voor wat zou kunnen gebeuren.

Maar wanneer hij achttien is, neemt hij een besluit: vanaf nu gaat alles anders. Hij verhuist, gaat op kamers en begint aan een studie psychologie. Tot zijn verbazing maakt hij snel vrienden, komt hij op een fantastische plek te wonen en wordt hij aangenomen als barman in de grootste club van de stad. Jaap-Jan, inmiddels JJ voor zijn vrienden, heeft het prima naar zijn zin.

Totdat op een avond een oude bekende de club binnenkomt: Ivar.
Voor de tweede keer neemt JJ een besluit, een besluit met verstrekkende gevolgen.

Ik hoorde een heleboel goede verhalen over Oog om oog en dat maakte me nieuwsgierig. Van jubelverhalen word ik sowieso altijd nieuwsgierig. Dan wil ik weten of het boek inderdaad zo goed is als men zegt. Was het bij dit boek ook het geval? Zelf had ik niet echt hoge verwachtingen bij Oog om oog. Ik had geen idee wat ik kon verwachten, maar de flaptekst klonk behoorlijk goed.

In het begin moest ik even aan de schrijfstijl wennen, de zinnen waren wat korter dan ik gewend ben, maar dat past wel bij het genre. Maar het duurde niet lang voor ik helemaal in Oog om oog zat en hem overal mee naartoe nam. Ik wilde doorblijven lezen.
De onderhuidse spanning is goed voelbaar in het boek, vooral naarmate het verhaal vordert. Het verhaal is zo geschreven dat je nieuwsgierig bent naar hoe Oog om oog af gaat lopen. In elk geval was ik behoorlijk nieuwsgierig en ik kreeg meteen gemengde gevoelens bij alle nieuwe mensen in het leven van J-J. Zijn ze wel betrouwbaar of spelen ze toch een spelletje met hem?

J-J leer je als lezer goed kennen. Zijn verleden is op een mooie manier in het verhaal verwerkt en in combinatie met het heden. Flashbacks worden afgewisseld met het nu en dat vond ik eigenlijk best fijn lezen. Zo krijgt de lezer een goed beeld van de jongen.

Wat ik ook nog even kwijt wil: ik vind de cover van Oog om oog echt prachtig. Het oog in combinatie met wit. Zeker omdat wit in de boekhandel een beetje onvertegenwoordigd is. De meeste boeken zijn toch echt zwart. Dit is een voorkant die mij zeker zou trekken in de boekhandel. Maar ik hou sowieso vooral van grafische covers. Ik heb niet zoveel met mensen.

Oog om oog is een boek waarin je blijft lezen, omdat je wil weten hoe het afloopt. Ik had in elk geval moeite om het weg te leggen, omdat ik moest werken. En zeg nou zelf: Lezen is toch ook leuker dan werken?
Oog om oog is een boek met genoeg onderhuidse spanning en maakt nieuwsgierig naar wat er verder nog komen gaat. Hoe loopt het verhaal van J-J af? En hoe zit het met die mensen die ik niet vertrouwde?

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Unieboek/Best of YA.

[bol_product_links block_id=”bol_564b89d4e37f2_selected-products” products=”9200000045871703″ name=”Oog om oog” sub_id=”” link_color=”2535CC” subtitle_color=”2535CC” pricetype_color=”2535CC” price_color=”000000″ deliverytime_color=”2535CC” background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]