Recensie: Op de rand van het niets

ISBN: 9789402723007
Auteur: Corinne Duyvis
Uitgever: HarperCollins Holland
Publicatiedatum: 14 maart 2017
Genres: Sci-fi, Young Adult

Amsterdam, 2035

Terwijl een vernietigende komeet recht op de aarde afsnelt, wacht de zestienjarige Denise gespannen op het moment van de inslag. De gelukkigen zijn al vertrokken in ruimteschepen, op weg naar een nieuwe bestemming, maar vele andere families - inclusief die van Denise - hebben alleen recht op een plaats in een tijdelijke schuilkelder, waarna ze weer terug moeten keren naar de verwoeste oppervlakte.

Dan komt ze erachter dat op Schiphol een laatste ruimteschip staat dat nog niet vertrokken is. Wanhopig probeert ze een plekje op het schip te bemachtigen, maar de toelatingseisen zijn streng: iedere passagier moet zichzelf nuttig maken en een steentje bijdragen. Voor Denise, die autistisch is, is dat extra moeilijk. Zal het haar lukken een plaats te veroveren of moet ze achterblijven op de straks onleefbare aarde?

Ik kreeg een mailtje van uitgever of ik het boek Op de rand van het niets van Corinne Duyvis wilde lezen. Ik was wel benieuwd naar dit boek en vooral om een specifieke reden. Hoofdpersoon Denise is namelijk autistisch. Zelf ben ik dit ook en je ziet niet echt veel autistische hoofdpersonen in het YA-genre.

Ik kan me over het algemeen goed verplaatsen – of totaal niet – in normale personages, maar ik vind het ook weleens leuk dat iemand met autisme eens niet als iemand met een IQ van negentig die niet kan functioneren wordt neergezet, maar als iemand die prima in staat is om mee te draaien in de maatschappij met hier en daar een extra handleiding of aanpassing. In dat opzicht kan ik me ook behoorlijk inleven in Denise, al heeft Denise wel andere dingen dan die ik heb.

Ik ben trouwens best benieuwd hoe mensen die geen autisme hebben naar dit boek kijken en of het goed overkomt. Ik beoordeel het natuurlijk om wie ik ben met mijn eigen ervaringen en ik ben best benieuwd hoe het overkomt als je niets mankeert. Iemand die het toevallig gelezen heeft en in het kort kwijt wil hoe hij/zij het ervaren heeft?

Sowieso vind ik het wel tof dat Corinne veel diverse personages heeft in Op de rand van het niets. Bij haar zijn ze niet allemaal blank en ‘normaal’, maar strugglen ze met dingen als transeksualiteit en dus autisme. En ik vind het ook mooi dat dat niet het hoofddoel is van het boek, maar dat ze het gewoon zijn. Zoiets als: ‘Ik ben autistisch, nou en? Maakt me dat een minder mens? Er hoeft geen heel boek aan gewijd te worden, maar het is gewoon zo.’

De meeste verhalen spelen zich af in Amerika of Engeland, dus dan is het extra leuk dat Op de rand van het niets zich afspeelt in Amsterdam. Een Amsterdam voor, tijdens en na de inslag van een komeet in 2035. In een stad die ik moeiteloos voor de geest kan halen met al zijn bruggen en grachten. Natuurlijk kan ik dat bij New York ook wel, maar dat is toch anders. Die stad ken ik minder goed.

In Op de rand van het niets zit een beklemmende sfeer die best goed merkbaar is. Ik moest er wel even inkomen, maar toen ik er eenmaal in zat, las het prima weg. Hier en daar snapte ik waarom Denise erop reageert zoals ze doet, omdat ik dat misschien ook wel gedaan zou hebben.
Echt veel onverwachte plotwendingen zitten er niet in, al zat ik bij een scene over een personage wel van: O! Oké, dat had ik niet verwacht.

De voorkant van Op de rand van het niets vind ik trouwens erg tof. Hij is vrij simpel, maar geeft tegelijkertijd best wat weer in het verhaal. Vooral door het kleurgebruik, maar ook bijvoorbeeld door het meisje.

Als je van scifi houdt die zich ook nog eens in Nederland afspeelt, zit je met dit boek goed. Of gewoon als je het gaaf vindt dat dit boek eigenlijk Engels was, maar is geschreven door een Nederlandse schrijfster.
Het boek krijgt drieënhalve ster van me.

Op de rand van het niets kreeg ik als recensie-exemplaar van HarperCollins Nederland. Bedankt!

[bol_product_links block_id=”bol_58d8e6907effa_selected-products” products=”9200000071595594″ name=”niets” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]