Recensie: Out there: De kristallen sleutel

Recensie: Out there: De kristallen sleutelOut there: De kristallen sleutel
Auteur: Manon Spierenburg
Series: Out there #1
Publicatiedatum: 15 oktober 2015
Genres: Dystopia, Young Adult
Aantal bladzijdes: 288

Vier jongeren en twee volwassenen worden wakker in een vreemd oerwoud. Hebben ze soms een vliegtuigcrash overleefd? Maar waar zijn de brokstukken dan? Ze trekken door het woud, op zoek naar antwoorden. De 12-jarige Olivia heeft het onheilspellende gevoel dat ze iets belangrijks over het hoofd zien. Wie is bijvoorbeeld de vrouw die telkens in haar herinneringen opduikt? En hoe komt het dat ze elkaar kunnen verstaan, terwijl ze ieder een andere taal spreken? Langzaam maar zeker begint het Olivia en de anderen te dagen. De waarheid is ijzingwekkender dan ze dachten, en ze willen niets liever dan terug naar huis gaan. Maar daarvoor moeten ze eerst hun grootste angsten en diepste geheimen onder ogen zien...

Een legendarisch avontuur over een spannende zoektocht in een wonderbaarlijke, parallelle wereld. Verrassend, meeslepend en nagelbijtend spannend!

Out There: ik had het boek voorbij zien komen en het maakte me zeker nieuwsgierig. Het onderwerp intrigeerde me en toen we Out there in de goodiebag van Luitingh-Sijthoff hadden zitten, kon ik ook niet wachten om in het boek te beginnen. Helemaal niet nadat de schrijfster van het boek er zo’n enthousiast verhaal over vertelde. Helaas moest het boek nog even wachten, maar toen ik er eenmaal in begon, was ik blij. Het verhaal klonk goed, het idee is origineel, dus dan moest Out There: de kristallen sleutel toch wel goed zijn?

In het begin vond ik Out there echt he-le-maal niets. De personages vond ik vervelend, de schrijfstijl vond ik niet zo. Ik vond het zelfs irritant om verder te lezen. Voor mijn gevoel sprong de schrijfster ook te vaak van het ene personage naar de andere en wist ik af en toe niet meer zo goed vanuit wie ik nou las.

Maar als je er eenmaal in zit, leest het best lekker weg. Je raakt gewend aan de schrijfstijl die leest alsof het een filmscript is af en toe. Voor mij waren de zinnen vooral in het begin net wat te kort om lekker door te lezen. Ik vond het vooral raar en nu ik Out There uit heb, vind ik dat nog steeds. Het idee vind ik wel echt heel erg cool, maar voor mijn gevoel is het niet zo goed uitgewerkt. Ik denk dat er meer uit gehaald had kunnen worden.

Ik kon me eigenlijk niet echt inleven in de personages, omdat er daarvoor te snel gesprongen werd. Ik had met geen van allen een klik. Uiteindelijk werd het wel beter, maar nog steeds vind ik de personages te vlak en te plat om met ze mee te kunnen leven. Ook was voor mijn gevoel er geen heel duidelijke hoofdpersoon, al sprong Olivia er voor mij toch wel uit als degene die waarschijnlijk de hoofdpersoon is. Maar ik had liever een duidelijk hoofdpersoon gehad in Out there, dan had ik het misschien ook minder verwarrend gevonden.

De cover vind ik wel prachtig en doet ook heel wat vermoeden. Het is een opvallende cover, zo met die diamantachtige vorm waar iemand in zit. Overigens weet ik dus nog steeds niet wie erin zit, al heb ik een vermoeden, maar dat vermoeden is nog niet bevestigd.

Ik vind het wel tof dat de schrijfster gewoon Nederlands is en dat er dus ook niet-vertaald werk wordt uitgegeven. Maar ik vraag me wel een beetje af waarom de titel Engels is. Voor mij voelde het trouwens ook of het voor wat jonger publiek was dan de meeste YA-boeken. Waarschijnlijk omdat Olivia en de tweeling jonger zijn.

Ga ik deel 2 ook lezen? Ik weet het niet. Ik vind het idee echt heel interessant, dus daar zou ik op zich wel meer over willen lezen. Maar Out there: de kristallen sleutel was behoorlijk raar, ik kan er niets aan doen. Out there is een prima boek, maar voor mij misschien iets minder.

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Luitingh-Sijthoff.

[bol_product_links block_id=”bol_564b3f721e97e_selected-products” products=”9200000045983288″ name=”De Kristallen sleutel” sub_id=”Out There 1″ link_color=”2535CC” subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”2535CC” deliverytime_color=”2535CC” background_color=”FFFFFF” border_color=”B6B9BA” width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”0″ admin_preview=”1″]

Eén gedachte over “Recensie: Out there: De kristallen sleutel