Recensie: Pupil

Auteur: Julie Kagawa
Series: Talon #1
Uitgever: HarperCollins
Publicatiedatum: 9 juli 2015
Aantal bladzijdes: 413

Lang geleden hebben de drakendoders van de Orde van St.-Joris de draken bijna uitgeroeid. Maar ze zijn er nog steeds, en hun aantal neemt zelfs toe onder de ijzeren heerschappij van Talon.

Ember en haar broer Dante zijn jonge draken die voor het eerst worden losgelaten in de mensenmaatschappij. Eén zomer lang mogen ze als gewone tieners van hun relatieve vrijheid genieten vóór Talon beslist over hun toekomst. Broer en zus vermaken zich uitstekend met vrienden aan het strand, maar vooral de opstandige Ember wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Een van haar nieuwe vrienden is de knappe, serieuze Garret, van wie ze zeer menselijke kriebels in haar buik krijgt. Wat ze niet weet, is dat Garret is opgevoed met maar één doel: hij moet draken die zich verborgen houden tussen de mensen opsporen en vernietigen.

Ik heb bijna alle boeken van Julie Kagawa gelezen, maar Pupil stond al een hele tijd op de boekenplank. Ik hoorde heel veel goede verhalen over dit verhaal en toen ik deel 3, Jager, als recensie-exemplaar kreeg, besloot ik om de serie te gaan lezen. Omdat ik al bekend was met de boeken van Julie, waren de verwachtingen hooggespannen. Kwamen de verwachtingen uit bij Pupil of vond ik dit boek minder dan haar andere boeken?

Wat ik tof vind aan Julie Kagawa is dat elk verhaal en elke serie net even anders is dan haar vorige. Sommige schrijvers doen keer op keer hetzelfde kunstje, maar daar heb ik deze schrijfster nog niet echt op kunnen betrappen. Ook elk personage is anders. En ook in Pupil zijn haar personages weer anders. Ik vind Ember een leuk hoofdpersonage. Ze is geen zeurend personage, maar eentje met moed. Ze strugglet met zichzelf, met wat ze is, met de loyaliteit voor de gemeenschap waar ze opgegroeid is en met liefde.
Daarnaast wordt het verhaal ook vanuit Garret vertelt die met dezelfde dingen worstelt, maar dan niet aan de kant van Ember.
En dan is er nog de kant van Riley die aan weer een andere kant staat en weer andere dingen wil. Alle drie de personages vind ik interessant op hun eigen manier met hun eigen verhaal, maar nu vind ik Riley het leukste, denk ik.

Ik vind het tof dat elk verhaal en elke serie van Julie Kagawa net even anders is dan haar vorige, maar al haar series lezen makkelijk weg en zijn vlot geschreven. Ook Pupil is daarin niet anders en voor ik het wist, had ik het boek uit. Ik heb me geen moment in Pupil verveelt. Stiekem heb ik ook een beetje spijt dat ik niet eerder begonnen ben, maar op de een of andere manier trokken draken (sorry) me niet zo.

In Pupil zitten duidelijk onverwachte gebeurtenissen. Sommige dingen had ik aan zien komen, andere had ik wel aan zien komen, maar niet op deze manier. Dus in die zin zijn ze toch onverwachts. En het boek is zo geschreven dat je verder wilt blijven lezen, met kleine cliffhangers bij een aantal hoofdstukken waarbij ik dacht: ‘Goed, nog één hoofdstuk. Echt nog eentje.’ En voor ik het wist, was ik er vijf verder.

Aan het einde van het boek zit ook wel een cliffhanger en ik ben blij dat ik door kan lezen, want anders had ik moeten wachten.

Ik zie wel een minpuntje aankomen: een liefdesdriehoek. En die ben ik een beetje zat, want die zijn zoveel gebruikt in boeken. Dus ik hoop dat het dat uiteindelijk niet wordt, dat Julie toch voor iets anders kiest en origineler is. Niet dat het boek dan echt slechter wordt, want het verhaal is ook zonder iets als dit heel tof. Maar ik zou het gewoon heel erg jammer vinden.

9200000041138399

De cover van Pupil ziet er misschien niet zo heel bijzonder uit, maar voelt vooral bijzonder. Het is 3D en je voelt het reliëf van de schubben die erop staan. Toch is het een cover die op zou pakken. Ik wist meteen waar Pupil over zou gaan: over iets met schubben en waarschijnlijk draken. Maar tegelijkertijd is de cover mysterieus en maakt nieuwsgierig.

Pupil is een heel goed eerste deel in de Talon-serie en ik ben ook heel benieuwd naar de andere boeken. Wat een geluk dat ik deel 2 en 3 ook meteen kan lezen zonder te hoeven wachten. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat na dit deel. Zeker omdat dit boek eindigt met een flinke cliffhanger waarvan ik zo hoop dat het goed komt.

[bol_product_links block_id=”bol_57a0a12eb62aa_selected-products” products=”9200000041138399″ name=”pi” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

2 gedachten over “Recensie: Pupil

1. Ik zag in bloglovin’ dat je de recensie van deel 3 had toegevoegd dus ik ben snel teruggegaan naar deel 1 om spoilers te voorkomen.

Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar het boek. Heb je tijdens het lezen eigenlijk wel door dat het draken zijn of kunnen het ook net zo goed mensen zijn? 🙂