Rood / Red Rising
ISBN: 9789024570966)
Auteur: Pierce Brown
Publicatiedatum: 17 juni 2016
Genres: Fantasy, Sci-fi, Young Adult
Aantal bladzijdes: 447

Darrow is een Rode, een lid van de laagste kaste in de kleurgeoriënteerde maatschappij van de toekomst. Net als zijn mede-Roden werkt hij de hele dag diep onder de grond, overtuigd dat hij en zijn medemensen de oppervlakte van Mars leefbaar maken voor toekomstige generaties. Een lot waar Darrow vrede mee heeft gesloten, wetende dat zijn bloed en zweet ooit zal resulteren in een betere wereld voor zijn kinderen.

Maar Darrow en zijn soort zijn verraden. Al snel komt hij erachter dat de mensheid de oppervlakte van Mars al generaties geleden heeft bereikt. Uitgestrekte steden en rijk begroeide velden strekken zich uit over het landschap. Darrow - en alle Roden net als hij - zijn niets meer dan slaven voor de decadente heersende klasse.

Geïnspireerd door een verlangen naar gerechtigheid, en gedreven door herinneringen aan een verloren liefde, offert Darrow alles op om het legendarische Instituut te infiltreren, een proefterrein voor de dominante Gouden kaste waar de nieuwe generatie van menselijke opperheren strijden om macht. Darrow wordt gedwongen te strijden voor zijn eigen leven en de toekomst van de beschaafde wereld tegen de beste en meest genadeloze leden van de heersende klasse van de maatschappij. Hij zal voor niets of niemand stoppen om zijn vijanden te verslaan... zelfs niet als dat betekent dat hij een van hen moet worden.

Rood is zo’n boek waar ik alleen maar nieuwsgieriger naar werd, want ik zag overal goede verhalen over dit boek. Ik heb volgens mij niet een slechte recensie gezien, alleen maar meningen van vier of sterren. Dat zijn van die boeken waar ik dan heel nieuwsgierig naar word, of ik ze dan net zo goed vind of helemaal niet.

Ik las Rood voor de Leesbeesten leesclub die elke maand in Eindhoven is. En ik was al een beetje gewaarschuwd dat het een boek was dat best lastig doorlas, dus ik heb toch maar gekozen voor Nederlands. Ik ben best redelijk in Engels lezen, maar soms heb ik weleens moeite met Engels en vooral als er termen genoemd worden die ik in mijn moedertaal niet eens zou weten.

Rood is geen boek waar je meteen in zit. Ik moest echt even in het boek komen en toen las het redelijk snel weg. Maar ik vind de schrijfstijl van Pierce Brown behoorlijk lastig en ook behoorlijk niet mijn ding. En ook gewoon geen leuke schrijfstijl, maar ja, hoe leg ik dat uit? Het was vooral een gevoel en dat vind ik lastig onder woorden te brengen. Voor mijn gevoel is het echt een jongensboek en was het ook best duidelijk geschreven door een man. Soms is dat totaal niet merkbaar, maar nu best wel.

Wel zaten er een paar gebeurtenissen in die ik niet aan had zien komen en die ik wel tof gedaan vond. Maar ik vond het boek sowieso niet heel voorspelbaar.

Rood vond ik wel echt een origineel boek, want ik ben nog niet echt een soortgelijk iets tegengekomen. Leuk om eens iets anders te lezen dan de meeste Young Adult boeken die met sci-fi of fantasy te maken hebben.

Met hoofdpersonage Darrow had ik echt totaal geen klik. Nu is dat al wel lastiger als het een jongen is, maar dan heb ik soms best wel een klik. Nu gewoon niet. Het is een interessant type, maar ik kon gewoon echt niets met hem. En dat geldt ook voor de rest van de mensen in het boek, zelfs de meisjes. Darrow vind ik trouwens wel een coole naam.

Rood zat goed in elkaar en het is duidelijk dat er over nagedacht is. De schrijver heeft zich er niet met een jantje van leiden afgemaakt met al die planeten en rangen en standen in de wereld van Darrow. Toch heb ik helaas niet genoten van het boek. Het was gewoon mijn ding niet. Toch kan ik het boek geen twee sterren geven, want het is niet slecht. Dat zou voor mij niet eerlijk zijn, dus het boek krijgt van mij drie sterren.

[bol_product_links block_id=”bol_589c90de1633c_selected-products” products=”9200000057002743″ name=”rood” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]