Recensie: Seven daysSeven days
Auteur: Eve Ainsworth
Uitgever: Scholastic
Publicatiedatum: 5 februari 2015
Aantal bladzijdes: 249

School should be a safe place for Jess, a refuge from her difficult home life - but thanks to Kez and her friends, it's everything she dreads.

Despite being beautiful and popular, Kez's life isn't any sweeter. She clings to the fact she is better off than Jess - or so she thinks...

Het onderwerp van het verhaal is redelijk uitgekauwd: een meisje wordt gepest. Dit soort boeken worden meestal verteld vanuit iemand die niet meeloopt, maar er ook niets van zegt of de gepeste. Dit boek is daar deels anders in. De pester, Jess in dit geval, komt inderdaad aan het wordt. Maar ook de pestkop, Kez, komt aan het woord. Er wordt per hoofdstuk gewisseld en je leest bepaalde gebeurtenissen vanuit de ogen van beide meisjes. Dat is wel origineel.
Ik moest trouwens wel wennen aan het taalgebruik en vooral aan de uitdrukking ‘poor cow’. Bij cow – koe – zie ik vooral een scheldwoord voor me. Zoiets als: ‘Domme koe! Wat doe je nu?’

Normaal heb ik niet echt sympathie voor een pestkop, maar in dit boek begin je iets meer te begrijpen waarom Jess het slachtoffer is en waarom Kez doet wat ze doet. Niet dat ik het gedrag van Kez en alle andere Kez’en in deze wereld goedpraat, want pesten is nooit goed te praten. Maar de schrijfster heeft Kez goed neergezet, want ik kon af en toe wel sympathie voor haar opbrengen. Eerlijk vond ik Kez beter beschreven dan Jess, het gepeste meisje. Misschien omdat er zoveel boeken zijn vanuit het oogpunt van een gepest iemand?

Er zitten wel een paar plotwendingen in die ik niet aan had zien komen. Nou ja, sommigen had ik wel aan zien komen, maar niet op deze manier. Het laat ook meteen heel goed de verhoudingen zien tussen beide personages en hoe vergevingsgezind en lief Jess eigenlijk is. Ik vond het mooie toevoegingen aan het plot. Het boek is redelijk dun en het merendeel van het boek is niet zo heel spectaculair, maar voor het verhaal wel nodig.

Ik kocht het boek eigenlijk vooral voor de cover, omdat ik die zo gaaf vind. Ik houd van tekstcovers, die vind ik meestal beter dan een fotocover.

Het boek is uiteindelijk toch wel een aanrader. Het is een boek met een boodschap en eentje die je misschien anders laat kijken naar mensen. Niets is wat het lijkt.

2 gedachten over “Recensie: Seven days