Recensie: Silber: Het derde boek der dromen

Series: Silber #3
Publicatiedatum: 1 december 2015
Aantal bladzijdes: 304

Liv Silber heeft drie problemen.

Eén: ze heeft gelogen tegen Henry.

Twee: haar droomavonturen worden steeds gevaarlijker. Arthur heeft de geheimen van de droomwereld ontrafeld en kan daarmee onherstelbare schade aanrichten.

Hij móét tegengehouden worden. Drie: Livs moeder en Graysons vader willen in de zomer trouwen. En Moker, de boze grootmoeder van Grayson, heeft over de bruiloft uiteraard allerlei ideeën, die nogal verschillen van die van de bruid.

Liv moet alles op alles zetten om deze dreigende catastrofes tegen te houden…

Al weken zat ik te wachten op dit boek. Zou Silber 3 er echt op tijd zijn of zou het uitgesteld worden? Ik weet dat Kerstin Gier vrij laat was met het aanleveren van het manuscript in het Duits en dan moet het natuurlijk nog vertaald, nagekeken en gedrukt worden. En toen vond ik een briefje in de bus dat er een pakketje bij de buurvrouw lag. Natuurlijk hoopte ik heel hard dat het Silber 3 was en ik kon me nog net bedwingen om het niet uit haar handen te rukken. Gelukkig was het inderdaad Silber, anders was het nogal een teleurstelling geweest, denk ik. Ook dook ik meteen de oven in om Lotties vanille halvemaantjes te bakken, want die passen hier perfect bij.

Ik begon in Silber 3, maar ik kwam er na 5 bladzijdes al achter dat dit niet ging werken en het was duidelijk dat er maar één ding op zat: ik moest de andere twee delen eerst lezen, anders zou ik dit derde deel beslist niet goed kunnen beoordelen. Dus ik las eerst de andere twee en nu kon ik inderdaad aan boek 3 zonder problemen beginnen. Het was trouwens ook uitermate handig om mijn geheugen weer even op te frissen.

Alleen toen ik met de eerste twee delen bezig waren, hoorde ik gemengde meningen over deel 3 en ik werd een beetje bang. Zou ik bij het groepje horen dat het boek tegen vond vallen of zou ik het wel leuk vinden?

‘Maar … maar, het is van Kerstin Gier! Dan moet ik het toch wel goed vinden?’

Er zaten wel wat plotwendingen in, maar echt onverwachts waren ze voor mij niet. Het liep redelijk zoals ik verwachtte, maar de schrijfstijl van Kerstin Gier maakt zoveel goed. Ik hou van haar humor en van haar boeken. En van haar schrijfstijl. Af en toe barstte ik ook spontaan in grinniken uit, omdat Liv weer eens in een grappige situatie terechtkwam.

Haar personages zijn ook gewoon zo leuk. De hoofdpersoon, haar love interest, maar ook zusjes die detective willen worden en dingen ontdekken die anderen nog niet gevonden hebben. En niet te vergeten: de vijanden. Eigenlijk zijn al haar personages leuk, zelfs als je ze niet leuk moet vinden.

Het was een prima deel 3, maar ik ben misschien wel een beetje teleurgesteld. Gelukkig zat ik dus niet in de groep die het echt niets vond, maar ik snap wel dat andere mensen dit boek minder vonden. Misschien omdat ze een knaleinde verwachtten? Dat had ik namelijk wel en toen kwam er geen knal. Een zacht plofje hooguit.
Aan de andere kant klopt het ook bij de rest van de serie en bij Liv. Kerstin is in elk geval in dezelfde soort stijl gebleven. Het enige dat ik echt jammer vind, is dat hele gedoe met Secrecy en wie ze nou eigenlijk is. Ergens voelde het een beetje zoals Gossip Girl. Een iemand van wie je het verwacht dat hij of zij het is, maar het uiteindelijk toch niet verwacht. In elk geval had ik dat. Voor mij voelde Secrecy gewoon een beetje too much.

Desondanks vind ik deze serie superleuk en heb ik de personages in mijn hart gesloten. Liv, Henry, Mia, Grayson en al die andere personages. Zelfs Florence misschien wel een beetje, maar Arthur niet. Brr, wat een engerd. Zo zie je maar dat uiterlijk niets zegt.

En misschien moet ik ook eens nadenken over hoe ik mijn droomdeur moet beveiligen. Misschien moet ik mijn bijt- en slagrage kat voor de deur zetten? Of wellicht gewoon een heleboel sloten. Die sleutel geef ik uiteraard aan niemand dan. En ik denk dat mijn deur geel is. Geel met een kat als deurknop. Al mag Grayson me wel in mijn dromen komen bezoeken. Maar dan wel graag een tien jaar oudere Grayson.

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van Blossom Books.

[bol_product_links block_id=”bol_566eb1bee03bd_selected-products” products=”9200000046552428″ name=”Silber 3″ sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”009900″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]