Recensie: Silber: Het eerste boek der dromen

Recensie: Silber: Het eerste boek der dromenSilber: Het eerste boek der dromen / Silber: Das erste Buch der Träume
Auteur: Kerstin Gier
Series: Silber #1
Publicatiedatum: november 2013
Aantal bladzijdes: 326

Liv Silber is verhuisd met haar moeder en zusje naar Londen vanwege haar moeders werk. Sinds ze verhuisd is worden haar dromen steeds vreemder: Van kunstschaatsende meisjes in de hal tot aan een lange gang met allerlei verschillende deuren.

Dan ziet ze op een nacht een nogal mysterieus ritueel met vier jongens. En dan blijken die jongens echt te bestaan en weten ze dingen over Liv die alleen in haar dromen voorkomen. Wie zijn deze jongens?

Ik las al eerder De Edelsteentrilogie en eigenlijk was ik al best fan van Kerstin Gier en haar boeken, maar na Silber: het eerste boek der dromen ben ik echt fan. Zodra ik uit was, vloog ik dan ook naar de boekhandel om het boek te halen. Nu denk je vast: Maar dit boek is niet net uit. Dat klopt, maar toen ik het las was mijn site nog geen boekenblog en schreef ik geen recensies. Maandagmorgen besloot ik dat dit boek nodig een herleesbeurt nodig had en zo geschiedde.

Dit boek heeft voor mij alles wat YA moet hebben: Een heldhaftige zestienjarige die niet constant in een hoekje huilt dat ze zielig is, leuke jongens om te shippen met de heldin, een raadsel dat opgelost moet worden, humor en dat tegen het decor van wereldstad Londen. Als je De Edelsteentrilogie leuk vond, dan vind je dit eerste deel in de serie ook vast tof.

Er gebeurt een heleboel in het boek waardoor het geen moment saai is, maar er gebeurt niet teveel. De balans daarin is precies goed en mede daarom zit de vaart er goed in in dit boek. Liv heeft rake opmerkingen, loopt tegen herkenbare dingen aan – oke, ik kom nooit deuren tegen in mijn droom en kaas neem ik ook niet mee in het vliegtuig. Dat is de reden dat ik Liv zo leuk vind en waarom ze likeable is. Maar ook de andere personages komen tot leven op de pagina’s. Liv’s zusje Mia bijvoorbeeld. En de hond Princess Buttercup ‘formerly known as Doctor Watson’. En stiekem wil ik Grayson wel hebben :D. Oké, oké, Henry ook wel. Ik negeer gewoon even het feit dat ze veel te jong zijn.

Het enige minpuntje van het boek: Secrecy van de tittle-tattle-blog. Dat snapte ik niet helemaal in het verhaal en paste er voor mij ook niet tussen. Ik vond het wat onorigineel en het deed met denken aan Gossip Girl. Maar dat is dan ook het enige minpuntje.

Het boek zit vol onverwachte plottwists, maar aan het einde zit toch echt wel de grootste. Zo een waarbij je „Wat?! Wat gebeurde er daar?! Dat kan NIET! Dat maakt van het einde ook meteen een cliffhanger en stiekem baal ik daar wel een beetje van, want ik wil niet wachten tot november. Ik wil deel 2 NU lezen! Als mijn Duits niet zo roestig was, dan had ik hem in het Duits gelezen, maar helaas, dat gaat niet.

[bol_product_links block_id=”bol_5654bf48ee084_selected-products” products=”9200000017133087″ name=”Silber 1″ sub_id=”” link_color=”2535CC” subtitle_color=”2535CC” pricetype_color=”2535CC” price_color=”2535CC” deliverytime_color=”2535CC” background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]