Recensie: Siren

The Siren/Sirene
ISBN: 9789000353149
Auteur: Kiera Cass
Uitgever: Unieboek|Het spectrum
Publicatiedatum: 14 oktober 2016
Genres: Audiobook, Fantasy, Young Adult

Jaren geleden werd Kahlen door de Oceaan gered toen ze bijna verdronk. In ruil voor haar leven, is ze sinds die tijd een sirene; ze gebruikt haar stem om ontelbare vreemdelingen de diepte in te lokken. Ook al kan één woord uit Kahlens mond dodelijk zijn, toch besteedt ze haar tijd het liefste aan land, waar ze kijkt naar de mensen en verlangt naar de dag waarop ze weer mag spreken en lachen.

Kahlen ondergaat haar vonnis in eenzaamheid… tot ze Akinli ontmoet. Hij is knap, zorgzaam en aardig. Akinli is alles waar Kahlen ooit van heeft gedroomd. Ze kan niet met hem praten, maar toch ontstaat er iets wat ze allebei niet kunnen ontkennen.

Verliefd worden op een mens breekt alle regels van de Oceaan. Maar voor de eerste keer in een leven waarin ze zich altijd aan de regels hield, is ze vastbesloten om haar hart te volgen.

Van Kiera Cass las ik al eerder De Selectie-serie. Leuke serie, maar vond k hem spectaculair, supergeweldig? Nee. Toch was ik benieuwd naar Siren, een ander boek van Kiera Cass. Misschien omdat ik sirenen fascinerende mythologische wezens vind. Van Amanda Hocking las ik al eerder de serie Watersong over sirenen, maar nu dus ook Siren van Kiera Cass.
Ik luisterde Siren als audiobook en ik vond dat de voorlezer een hele fijne stem had. Meestal vind ik vrouwen die voorlezen sowieso wel fijne stemmen hebben.

32706126

De sirenen (Grieks: Σειρήν Seirēn) zijn halfgodinnen uit de Griekse mythologie, met het lichaam van een vogel en het hoofd van een vrouw. Sirenen verleidden hun toehoorders met gezang. Zij waren de dochters van de zeegod Phorcys of van de stroomgod Acheloüs en Sterope. Volgens Romeinse auteurs woonden zij op drie kleine rotseilandjes tussen Sorrento en Capri.
Bron.

In dit boek zijn de sirenen geen wezens met het lichaam van een vogel en het hoofd van een vrouw, maar gewone meisjes. Of nou ja, gewoon? Ik denk niet dat er veel meisjes zijn die hun toehoorders vermoorden met gezang. Of in elk geval: gelukkig ben ik ze nog niet tegengekomen.

Het verhaal begon nogal verwarrend en in het begin wist ik ook echt niet over wie het nu precies ging. Ik kwam niet verder dan dat over sirenen ging, want ik had de samenvatting verder niet gelezen. Gelukkig viel dat mee naarmate ik in het boek vorderde en begon ik het ook leuker te vinden gelukkig. Het boek is niet heel dik, maar ik denk dat het lang genoeg was. Nu werd het boek niet saai en was het precies genoeg om interessant te zijn, om door te willen lezen.

Kiera Cass heeft een fijne schrijfstijl die je nieuwsgierig maakt en ervoor zorgt dat je verder wilt lezen, dat je wilt weten hoe het afloopt met de hoofdpersonen in Siren. Ook in dit boek was dat geen uitzondering. Ik wilde heel graag weten hoe het af zou lopen met Kahlen en met het feit dat ze alle regels gebroken heeft. Ik wilde weten hoe het zou eindigen, of de oceaan haar zou geven wat ze zo graag wil hebben: liefde.

Kahlen vond ik zelf een leuk personage. Leuker dan America en Eadlyn in haar vorige serie. Ondanks dat het boek vrij kort was, leerde ik haar goed kennen en leer je als lezer vrij snel wat ze het liefste wil hebben. Ze is niet egoïstisch, doet alles voor anderen. Maar stiekem vond ik Akinli leuker. Misschien omdat ik de laatste tijd ook gewoon meer met jongens heb, ik weet het niet. Ik had in elk geval ook graag hoofdstukken van hem gelezen, niet alleen vanuit het oogpunt van Kahlen. Ik vond Akinli ook gewoon een schatje. Ik wilde hem heel graag aaien en fluisteren dat het wel goed zou komen.

In het boek zit aan het einde een plotwending die ervoor zorgt dat het verhaal anders wordt. Of hij onverwacht is, ben ik nog niet uit. Voor mij niet, denk ik. Ik had wel iets dergelijks aan zien komen eigenlijk. Misschien niet per se op deze manier, maar ik had het wel verwacht. En ik was er blij mee, want dat was, voor mij, de beste manier waarop het boek kon eindigen.

Ik vond Sirene een leuk boek. Ik verwachtte er niet heel veel van, maar ik vond het eigenlijk een stuk leuker dan verwacht en ik ben blij dat ik hem geluisterd heb. Als luisterboek was dit trouwens ook een fijn boek met een fijne voorleesstem. Sirene vind ik leuker dan De selectie-serie.

[bol_product_links block_id=”bol_582741e269c37_selected-products” products=”9200000059824853″ name=”Siren” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]