Recensie: In het spoor van de eclips

Recensie: In het spoor van de eclips

In het spoor van de eclips / The Path of Totality
Auteur: Bronagh Curran
Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep
Publicatiedatum: maart 2016

Natt Dobs
Het leven zit de 15-jarige Nat Dobbs niet echt mee. Hij stottert, is mager en bepaald geen sociaal genie. Hij doet wel zijn best om goed in de groep te passen, maar de laatste keer dat hij dat probeerde, eindigde hij met zijn onderbroek op zijn enkels - op de lokale televisie.

De eclips achterna
De schaamte na dit incident is zo groot dat Nats ouders besluiten naar een ander dorp te verhuizen. Daar leert Nat Milo Quincey kennen. Milo, een 65-jarige kluizenaar met ALS, luistert tenminste naar hem. Als Milo Nat vertelt dat hij heel graag de totale zonsverduistering in Kentucky zou willen zien - de eerste in de VS in 35 jaar - besluit Nat dat hij mee wil gaan. Tot Nats grote vreugde stemt dorpsbeauty Celeste ermee in om hun chauffeur te zijn. De road trip wordt een onverwacht succes en de drie groeien steeds dichter naar elkaar toe. Maar een tragisch ongeval wacht hen in de duisternis.

In het spoor van de eclips viel voor mij vooral op door de voorkant, die vind ik echt prachtig. Met dat goud tegen die blauwe achtergrond die met waterverf lijkt te zijn gedaan. Deze cover is beslist één van mijn favorieten van dit jaar tot dusver. De voorkant was in dit geval ook wel een van mijn redenen om dit boek te pakken. Ik was nieuwsgierig naar het verhaal achter deze voorkant. Zou het verhaal net zo mooi zijn?

In het begin moest ik best aan de schrijfstijl wennen. Niet omdat Bronagh Curran moeilijke woorden gebruikt, nee, totaal niet. De schrijfstijl voelde voor me een beetje te jong aan. Nu is het boek natuurlijk ook voor de YA-groep (en misschien wat jonger), dus dat is niet zo gek. Dit is ook een boek waarbij ik niet twijfel over het genre. Dit is YA. Punt. Gelukkig kwam het goed met die schrijfstijl en naarmate dit boek vorderde, viel het me steeds minder op. De schrijfstijl is wel lekker vlot en past ook goed bij het boek.

In het spoor van de eclips is een verhaal dat heel duidelijk over vriendschap, liefde en niets is wat lijkt, gaat. Het is een boek met een goed verhaal, een goed thema. Dat je jezelf niet anders voor moet doen om wie je bent en dat je roddels niet altijd moet geloven. Er zitten een paar onverwachte plotwendingen in die ik niet aan had zien komen. Misschien als ik er langer over nagedacht had, dan wel, maar ze zijn niet door mijn hoofd geschoten. Wel voelt één van die plotwendingen een beetje afgeraffeld. Alsof Bronagh dacht: O, daar moet ik nog wat mee, zo voor het boek afgelopen is.

In het begin had ik niets met Nat, behalve dan dat ik hem vervelend vond. Heel erg vervelend. Ik vond Nat een bijdehand, irritant kereltje en ergens snapte ik wel waarom niemand hem leek te mogen. Maar in het verhaal laat hij zien dat hij meer is dan dat en dat hij loyaal is aan vrienden, ook als het bijzondere vrienden zijn. Dat vind ik heel mooi beschreven. Niet dat Nat mijn favoriet is, maar aan het einde van het boek was hij oké. Toen was hij meer je kleine, irritante broertje waar je stiekem toch wel van houdt, ondanks dat hij spinnen in de sla stopt en jij als de dood bent voor spinnen.

In het spoor van de eclips was ook voor mij een niets is wat het lijkt en ik vond het uiteindelijk toch goed. Gelukkig. Twijfel je? Gewoon lezen.

Met dank aan uitgeverij Gottmer voor dit recensie-exemplaar.

[bol_product_links block_id=”bol_570dfea78ec33_selected-products” products=”9200000051759405″ name=”Eclips” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Eén gedachte over “Recensie: In het spoor van de eclips