Recensie: Status O.K.

ISBN: 9789460680298
Auteur: Mariëtte Middelbeek
Uitgever: Marmer
Publicatiedatum: 1 november 2010
Genres: Chicklit
Aantal bladzijdes: 315

Femke van Wetering weet het zeker: arts worden is haar missie. Ze staat aan het begin van haar tweede jaar coschappen en vindt zichzelf al behoorlijk ervaren, maar op de harde werkvloer van het ziekenhuis komt ze erachter dat ze nog heel veel te leren heeft. Ze moet dealen
met jaloerse medecoassistenten, onbetrouwbare specialisten en verpleegkundigen from hell. En wat te denken van ruzie op de operatiekamer, bevallende BN’ers en avances van zeer aantrekkelijke collega-artsen. Femke werkt dag en nacht om haar doel te bereiken: de beste arts worden. Maar dan zet een onverwachte gebeurtenis haar hele leven op z’n kop. Ze wordt gedwongen in te zien dat een ziekenhuis niet alleen een plek is waar je carrière kunt maken, maar dat het ook een plaats is waar de emoties over leven en dood heel dicht bij elkaar liggen

Vroeger las ik aan de lopende band chicklits. Heerlijk ontspannend vond ik dat altijd. En toen ontdekte ik de Young Adultboeken en las ik bijna nooit meer chicklits. Ook geen andere genres overigens. Toch besloot ik om er weer eens eentje te luisteren toen ik geen zin had in het zoveelste YA-boek en ik koos voor Status OK van Mariette Middelbeek. Ik heb weleens een boek van haar gelezen, maar eerlijk gezegd kan ik me weinig herinneren van dat boek.

Helaas geen quote van het boek, want dat vind ik altijd heel lastig bij audiobooks

Het was fijn om weer eens een chicklit te lezen, ook al zijn dit soort boeken meestal niet zo diepgaand. Maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet altijd. In elk geval niet voor mij. De schrijfstijl van Mariette is prima geschikt voor een luisterboek, omdat het redelijk vlot geschreven is. Door Status OK ga je dan ook vlot heen. Af en toe wilde ik trouwens doorlezen, omdat ik heel benieuwd was naar hoe het boek verder zou gaan.

Hoofdpersoon Femke is aan het begin van Status OK nogal een harde tante die haar mening over alles en iedereen duidelijk vormt op het moment dat ze iemand ziet. En ze besluit dan ook meteen om dat maar mee te delen. In het begin voelt ze heel erg als de afstandelijke dokter. Maar in dit boek zie je duidelijk de omslag van haar en is ze aan het einde een heel ander mens. Dat vond ik mooi om te zien. Want heel eerlijk? In het begin vond ik haar een takketrut (sorry voor mijn taal) en vond ik haar verre van sympathiek. Gelukkig wordt ze anders aan het einde.

In Status OK zitten wel wat gebeurtenissen die het verhaal veranderen, maar echt onverwacht vond ik ze niet. Er staan eigenlijk zelfs al wat hints op de achterkant van het boek. Niet specifiek wat, maar wel dat er dingen gaan gebeuren. Al kun je dat eigenlijk ook wel op je klompen aanvoelen, want in een boek gebeuren er zelden geen dingen. Maar echt onverwacht kan ik ze niet noemen.

Status OK was een prima chicklit die me op een paar momenten toch meer raakte dan dat ik voorzien had. Soms was ‘ie wat minder luchtig, maar dat moet ook kunnen. Het boek krijgt daardoor een halve ster erbij en is het eindoordeel 3.5 ster.