Recensie: Too late

Auteur: Colleen Hoover
Uitgever: Overig

Sloan will go through hell and back for her little brother. And she does, every single night.

Forced to remain in a relationship with the dangerous and corrupt Asa Jackson, Sloan will do whatever it takes to make sure her brother has what he needs.

Nothing will get in her way.

Nothing except Carter.

Sloan is the only good thing to ever happen to Asa. He knows this and he never plans on letting her go; even if she doesn't approve of his lifestyle. But despite Sloan's disapproval, Asa knows what it takes to get what he wants. He knows what he needs to do to remain on top.

Nothing will get in his way.

Nothing except Carter

Ik heb inmiddels al heel wat boeken van Colleen Hoover gelezen, maar dit boek is een uitzondering. Too late is geen standaardboek. Niet door het verhaal, maar door de manier van uitgeven. Misschien heb je al gezien dat de vakjes aantal bladzijdes, isbn en verschijningsdatum leeg zijn. Dit boek is namelijk niet te koop en boeken die niet te koop zijn, hebben ook geen isbn-nummer.

Colleen besloot namelijk dat ze dit verhaal voor de lol schreef tussen haar andere projecten door en dat ze het op Wattpad zou zetten. Zo kan iedereen het gratis lezen zonder het illegaal te hoeven downloaden. Het enige dat je nodig hebt om Too Late te lezen, is een gratis account op Wattpad. En het is ook slim, want op deze manier komen nieuwe lezers in aanraking met Colleen.

Normaal recenseer ik geen verhalen die ik op Wattpad lees, maar ik besloot dat ik voor Too late een uitzondering wilde maken. Omdat het echt een goed boek was en omdat Colleen al een veelvuldig gepubliceerde auteur is. En als ik zou zeggen dat ik het slecht zou vinden, zou ik haar zin in schrijven niet verminderen. Al is een negatieve recensie nooit leuk. Maar bij een beginnende schrijver kunnen mijn woorden natuurlijk hard aan komen.

Gelukkig is die negatieve recensie voor Too late helemaal niet nodig, want ik vond het een ijzersterk boek. Als je het mij vraagt, zou ze dit gewoon door een uitgever uit moeten laten geven. Het boek is wel nogal heftig en soms is het taalgebruik daardoor ook heftiger. Het gaat over drugs, over jezelf opofferen voor anderen en ontdekken dat je soms ook aan jezelf moet denken.

29610595

De schrijfstijl van Colleen Hoover vind ik fijn. In het begin gaat het mij meestal te traag, maar inmiddels weet ik dat en weet ik ook dat ze het aan het einde helemaal goed maakt met plotwendingen, boeiende personages. Meestal wil ik door blijven lezen en ook Too late was daar geen uitzondering in. Ook dat boek wilde ik zo snel mogelijk uitlezen om maar te weten hoe het zou eindigen.

Wat ik tof vind aan Too late is dat Colleen aandacht geschonken heeft aan het meisje (Sloan) die zichzelf opoffert, de jongen (Carter) die haar laat inzien dat ze voor zichzelf moet kiezen en voor de ‘vijand’ (Asa) in dit verhaal. Een echte vijand is het niet, want die persoon is ook een soort slachtoffer van de situatie. Sloan en Carter zijn goed geschreven en ik kon echt met ze meeleven.

Maar ik vind het verhaal vanuit Asa misschien nog wel het meest interessante. Hij is niet het standaard personage en behoorlijk lastig om te schrijven, maar je krijgt inzicht in hem en waarom hij is zoals hij is. Ook zijn denkbeelden komen uitgebreid aan bod en dat hij een heel andere kijk heeft op de relatie tussen hem en Sloan. Colleen schrijft zo dat ik op een bepaalde manier toch wel een beetje medelijden met deze jongen krijg. Niet dat ik het goedkeur wat hij allemaal doet in Too late, absoluut niet.

Het boek wemelt van de onverwachte gebeurtenissen. Zo pff. Net als scenes waar ik mijn adem in hield en waar ik dacht: ik moet nu verder lezen. Ik kan echt niet wachten. Het boek barst van de spanning en boeiende personages.

Dit boek is absoluut een van de betere die ik van Colleen Hoover heb gelezen en zou ik zeker aanraden.