Recensie: Verdacht

Verdacht
ISBN: 9789048834488
Auteur: Carry Slee
Uitgever: Moon
Publicatiedatum: 5 september 2016

Tess en Victor zijn superverliefd op elkaar. Samen met Rachel en Brahim vormen ze een hecht vriendenclubje.
Voor school filmen ze in een buurt waar toevallig op dat moment een overval wordt gepleegd. De juwelier, die ook de vader is van een medescholier, is zwaargewond geraakt. De daders zijn nog niet gepakt en iedereen praat erover. Als Tess hun opnames bekijkt doet ze een belangrijke ontdekking. Ze brengt haar videomateriaal naar de politie. Die beslissing verandert haar leven.

Verdacht is het nieuwste boek voor jongeren van Carry Slee. Toen ik een mailtje van de uitgever kreeg met de vraag of ik het wilde recenseren, zei ik ja. Vroeger was ik een megafan van deze schrijfster en nog steeds kan ik wel genieten van een nieuw boek van haar. Misschien omdat je altijd een beetje weet hoe het afloopt, dat het eigenlijk altijd wel goed afloopt. Soms heb je daar gewoon behoefte aan.

Het verhaal vond ik best tof en ook het idee wel. Ik was benieuwd naar hoe het idee verwerkt zou worden. Ik heb in de loop der jaren al heel wat onderwerpen bij Carry voorbij zien komen. Allemaal stuk voor stuk zware thema’s waar jongeren ongetwijfeld mee strugglen gebracht in de luchtige stijl van deze schrijfster. Want dat doet ze heel goed en ook Verdacht is geen uitzondering. Ze brengt de zwaarste onderwerpen op een luchtige manier en ze zorgt ervoor dat je verder wilt lezen.

Bij verdacht wilde ik ook blijven lezen. Gelukkig is het boek niet heel dik, dus het is niet zo dat je je hele leven voor minstens een maand on hold moet zetten. Door de schrijfstijl had ik het met een paar uurtjes uit.

In Verdacht zit ook best een heftig thema, want het gaat erover hoe anders je omgeving erop reageert als een van je ouders iets doet wat niet echt maatschappelijk verantwoord is. Maar het is best interessant om te zien dat mensen je dan ineens als een heel ander persoon zien. En ergens is het ook wel erg dat mensen dan ineens heel anders reageren.

9200000060020072

De personages in Verdacht vind ik best leuk, al moest ik soms wel even nadenken vanuit wiens oogpunt ik het verhaal op dat moment zag. Want dat doet Carry Slee niet, ze zet er geen namen boven van personages die op dat moment aan het woord zijn. Soms zou dat best handig zijn.
En ik miste soms een beetje diepgang, het voelde vaak best oppervlakkig. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik me niet altijd even goed in kon leven in de personages en vooral in Tess. Maar goed, ik ben ook niet helemaal de doelgroep, dus dat vergeef ik Carry.

Verdacht was een prima nieuw boek voor Carry Slee en voor de doelgroep, maar soms voelde ik me een beetje te oud voor dit genre. Maar het zijn wel echt toffe boeken voor de wat jongeren YA’ers. Die van vijftien, zestien. Ik heb me in elk geval wel prima vermaakt met het boek.

Eén gedachte over “Recensie: Verdacht

1. Ieder 12+ boek van Carry Slee heeft zijn eigen onderwerp. Dit keer is het verdacht worden van moord. Tess, Victor, Rachel en Brahim zijn vier vrienden. Tess en Victor hebben verkering met elkaar. Het is dik aan en het maakt hen niet uit wat hun familie ervan vindt. De levensstijlen van de ouders zijn nogal divers. Bij Victor thuis is er geld en bij Tess thuis niet. Dit verschil in milieu levert nogal wat problemen op. Zeker wanneer Tess haar vader wordt verdacht van moord. Tess raakt in een soort tweestrijd, gelooft ze in de schuld of onschuld van haar vader? De bewijzen stapelen zich op waardoor het voor haar steeds moeilijker wordt om te blijven geloven in de onschuld van haar vader. Deze moeilijke situatie levert nogal wat problemen op zowel op school als in haar relatie.

Verdacht is een waardig onderdeel van de 12+ serie. Het boek is weer erg goed geschreven, wat ervoor zorgt dat je het in een keer uit wil lezen. Je kunt je helemaal inleven in Tess en Victor. De keuze van woorden zorgt ervoor dat je de dilemma’s voelt waar zij voor staan e je begrijpt dat het ontzettend moeilijk is om je niet te laten beinvloeden door je omgeving. Het boek beschrijft goed wat voor invloed jouw milieu en omgeving kan hebben op de rest van je leven. Dit zet je aan het denken, net zoals de andere boeken uit de serie.

Carry Slee heeft met dit boek weer een serieus onderwerp aangesneden waar kinderen in die leeftijd mee te maken kunnen krijgen. Ontzettend knap dat zij het keer op keer weer voor elkaar krijgt om zo’n moeilijk onderwerp op een begrijpelijke, goede manier te beschrijven. Ik kan niet wachten tot er weer een boek van deze serie verschijnt, echt een top serie!