Recensie: Verliefd en verloren

Auteur: Lizzie van den Ham
Uitgever: Dutch Venture Publishing
Publicatiedatum: 15 juni 2016
Genres: Chicklit
Aantal bladzijdes: 250

Wat zou je doen als de knappe jongen die je op een concertavond tegen het lijf bent gelopen en die je graag beter wilt leren kennen, plotseling in je mentorklas blijkt te zitten..?

Het overkomt Gemma Visser tijdens haar eerste jaar als docente Engels op het Thorbecke College. En hoe langer zij en Julian elkaar meemaken op school, hoe moeilijker het wordt om te ontkennen dat er iets broeit tussen hen twee.

Maar meent Julian het wel zo serieus? En vindt Gemma hem leuk genoeg om haar baan ervoor op het spel te zetten?

Verliefd en verloren is niet het eerste boek dat ik las van Lizzie van den Ham. Ik las al eerder een gratis boek via iBooks. Dat boek was oké qua verhaal, maar er stonden me een heleboel spelfouten in. Zoveel dat ik er destijds geen recensie over geschreven heb, omdat ik alleen die spelfouten nog kon zien. En ik vond dat ik meer te melden moest hebben dan: ‘Er staan heel veel spelfouten in.’
Bij dit boek hield ik dan ook mijn hart een beetje vast en ik had weinig verwachtingen ervan. Was Verliefd en verloren beter of toch niet?

Gelukkig was het boek een heel stuk beter en vooral ook op grammaticaal gebied. Het was duidelijk dat hier nog een extra correctie overheen gegaan was. En daar was ik maar wat blij mee. Ik vind de schrijfstijl van Lizzie vlot en ik was er dan ook zo doorheen. Wat ik wel minder vind aan haar schrijfstijl is dat er in het begin veel informatie op je af komt en dat er best veel verteld wordt in de eerste paar hoofdstukken.
Ze maakte me wel nieuwsgierig naar het einde, dat dan weer wel.
Maar persoonlijk zou ik sommige informatie liever wat verspreid over het boek krijgen.
Ook liet ze voor mijn gevoel niet echt zien wat de personages voelden in Verliefd en verloren, maar vertelde ze het. Het voor schrijvers o zo bekende Show don’t tell.

Voorbeeld:

Boos keek ze de jongen aan.

Voorbeeld:

Met een ruk draaide ze zich om, liet haar voeten zo hard mogelijk op de vloer terechtkomen en smeet toen zo hard de deur dicht dat de ruiten rinkelden.

Voor mijn gevoel deed ze dat bovenste vooral en dat zorgde ervoor dat het boek voor mij wel een beetje plat bleef. Ook geldt dat voor de personages die voor mij niet helemaal uit de verf kwamen. Ze waren best oké, maar meer ook niet. Soms vond ik Gemma wel een beetje irritant en zich als een twaalfjarige gedragen, dus in die stukjes vond ik haar wel tot leven komen.

Af en toe kon ik best meeleven trouwens, vooral bij de romantische stukjes. Volgens mij vond de schrijfster van Verliefd en verloren die ook het leukste om te schrijven. Wat ik ook vond, was dat sommige scenes voor mijn gevoel te gemakkelijk gingen. Die hadden voor mij best wat moeilijker gekund, dat had het verhaal net iets meer pit gegeven, denk ik. En dat had ook voor meer spanning gezorgd, want dat miste ik ook een beetje.

9200000058605091

De voorkant van dit boek vind ik best leuk, voor een fotocover. Ik ben niet zo van dat soort voorkanten, maar ik denk dat ik deze wel op zou pakken in de winkel. Niet omdat hij nou superbijzonder is, maar vooral omdat ik het gewoon een leuke voorkant vind. Het heeft iets schattigs voor mij.

Desondanks is Verliefd en verloren best een leuk boek voor aan het strand of gewoon als je een boek wilt hebben dat snel wegleest, want je bent er wel zo doorheen. Verliefd en verloren heb ik wel met plezier gelezen. En gelukkig was het een stuk beter dan het vorige boek. Ik heb goede hoop dat Lizzy’s schrijfstijl zich gewoon verbetert en dat het volgende boek nog beter wordt, want dit boek was leuk.
Drie sterren krijgt dit boek van mij.

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar van Dutch Venture Publishing. Bedankt!

[bol_product_links block_id=”bol_574adb2f4c7a4_selected-products” products=”9200000058605091″ name=”en” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

3 gedachten over “Recensie: Verliefd en verloren