Recensie: Vertrouw meVertrouw me / Ignite me
Auteur: Tahereh Mafi
Series: Shatter me #3
Publicatiedatum: 17 maart 2014
Genres: Dystopia, Fantasy, Young Adult
Aantal bladzijdes: 413

Het langverwachte laatste deel in de Touching Juliette-trilogie! Juliette is terug, en vastbesloten om te vechten.

Als Omega Point wordt vernietigd, weet Juliette niet of haar vrienden en de andere rebellen nog leven. Ook Adam lijkt verdwenen. Om het Herstel voor eens en altijd te vernietigen, is ze nu afhankelijk van Warner. De enige persoon van wie ze nooit had gedacht hem te kunnen vertrouwen, maar wel degene die haar leven redde. Warner is bereid Juliette te helpen – maar wat wil hij daarvoor terug?

De eerste twee delen kon ik vlak achter elkaar lezen en toen eindigde deel 2 met een behoorlijke cliffhanger. Mokkend zat ik achter mijn pc, net zolang tot het derde deel in deze serie uitkwam. En o, wat waren de verwachtingen hooggespannen voor Vertrouw me. Was hij net zo goed als de andere twee delen? Beter misschien?

Het antwoord: Nee, ik vond Vertrouw me behoorlijk teleurstellend en dat alles te maken met hoe Juliette zich gedraagt in dit deel. In Vrees me en Breek me vond ik Juliette nog best aardig, maar hier was ze alleen maar aan het zeuren voor mijn gevoel. Ik wilde haar het liefste een keiharde mep geven en sissen: ‘Doe normaal en gedraag je niet als een kind van zes.’ Bovendien was ik geen fan van Adam in dit deel. In deel 1 en 2 hoorde ik overduidelijk bij Team Adam, maar in Vertrouw me absoluut niet. Het leek wel of hij 360 graden gedraaid was en volkomen anders deed. Natuurlijk snap ik wel dat de gebeurtenissen je veranderen, maar voor mij voelde het of de schrijfster volkomen ooc ging.

Voor de mensen die denken: waar heb jij het over?. Ooc = Out of character gaan, dat het character ineens hele andere dingen doet die niet bij hem passen. Warner vond ik in dit deel oké, al deed die ook wel anders dan eerdere delen. Maar bij Warner vond ik het wel kloppen hoe hij zich in dit deel gedraagt.
De personages zijn wel goed uitgediept, vind ik. Ze zijn niet plat, maar voor mij echte mensen. Ergens is het ook wel een goed teken als een schrijver je zover krijgt dat je je ergert aan de personages. Dan zijn ze naar mijn idee levendig genoeg.

De schrijfstijl is nog wel lekker vlot en ook Kenji is geniaal in dit deel. Ik hou nog steeds van die gozer. Ik ben absoluut team Kenji. ook gebeuren er een heleboel dingen in dit deel waardoor het niet saai is. Ik stoorde me dus vooral aan Adam en Juliette. Best zonde, want voor mij is een leuk personage heel belangrijk voor een boek en hoe leuk ik een boek vind.

Misschien waren het de verwachtingen voor Vertrouw me dat het me zo teleurstelde of omdat ik het in eerst instantie in het Engels las (de rest van de serie niet). Misschien was het ook mijn ‘laatste delen vallen meestal tegen’. In elk geval ben ik absoluut niet blij met dit boek als laatste deel. Het was niet slecht, dat absoluut niet. Maar dit deel voelde voor mij alsof het niet bij de serie hoort, of het door iemand anders geschreven is. Zonde.
Nou ja, het volgende boek van Tahereh zal ik wel kopen en lezen, want ik hou absoluut van haar schrijfstijl. Zelfs na het lezen van Vertrouw me. Ik heb goede hoop dat haar nieuwe boeken nog beter zullen zijn dan deze serie, want schrijven kan ze absoluut. En de voorkanten blijven ook prachtig.

Misschien moet ik toch maar eens mijn verwachtingen voor boeken bijstellen, dan valt het meestal wel mee.

[bol_product_links block_id=”bol_569d5b78215b0_selected-products” products=”9200000042906562″ name=”Oog” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]