Recensie: Vlinders & vriendinnen

ISBN: 9789026131165
Auteur: Jaclyn Moriarty
Series: Ashbury/Brookfield #1
Uitgever: De Fontein
Publicatiedatum: 2005
Aantal bladzijdes: 251

Elizabeth is 15 en haar leven gaat, zoals dat van de meeste pubers, niet over rozen. Haar drukbezette moeder correspondeert voornamelijk met Elizabeth via briefjes op de koelkast en haar vader, die niet meerthuis woont, hoopt het contact met zijn dochter te verbeteren door haar mee te slepen naar dure restaurants.

Als Celia, haar allerbeste vriendin, van huis wegloopt en niets van zich laat horen, raakt Elizabeth in de stress. Aan wie kan ze nu haarverhalen kwijt? Wat moet ze doen met die jongen die haar vlinders bezorgt? Gelukkig brengt een schrijfproject op school Elizabeth in contact met Christina. Deze nieuwe penvriendin blijkt een rots in de branding in deze hoogtijdagen van onzekerheid en chaos.

Vlinders & vriendinnen is al een oud boek. Het komt uit 2005 (!) en dus bijna uit de tijd dat ik een Young Adult was. De Engelse variant van dit boek komt uit 2000 trouwens. Maar ik kocht het boek toen niet. Ik kocht het een paar jaar geleden in de kringloop en ik kwam het tegen toen ik mijn kast opnieuw in ging ruimen. Ik heb al eerder boeken van Jaclyn Moriarty gelezen en die vond ik best leuk, dus ik durfde dit boek best mee te nemen.

Net zoals haar andere boeken is Vlinders & vriendinnen volledig in briefvorm. Hoofdpersoon Elizabeth communiceert in het verhaal alleen met briefjes. Met haar moeder, met haar nieuwe penvriendin, met haar geheime aanbidder. Door deze vorm kan een boek heel slecht zijn, maar ook heel goed. Bij Liefdesbrieven aan de sterren vond ik het heel tof gedaan, maar dit toch iets minder. Misschien omdat ik Elizabeth een beetje een vervelend personage vond.

Stiekem vond ik haar zelfs een beetje irritant. Niet altijd, want in Vlinders & vriendinnen had ze ook wel momenten dat ik haar best leuk vond. Maar niet heel vaak. Ik vond het boek vooral raar. Misschien komt het omdat Elizabeth alleen met vage vogels lijkt om te gaan. Dit boek is dan ook niet mijn favoriet van deze schrijfster. De schrijfstijl is trouwens wel vlot en door de briefjes heb je het vrij snel uit.

Plotwendingen zijn er wel, maar geen onverwachte. Wat ik verwachtte dat er zou gebeuren, gebeurde ook. Het boek kabbelt ook een beetje voort. De schrijfster heeft wel geprobeerd om er een spanningsbouw in te verwerken, maar dat is niet helemaal gelukt als je het mij vraagt.

Ik vond Vlinders & vriendinnen ook echt voor de doelgroep die nog net te jong is voor YA, want ik vond het best kinderlijk. Het boek was oké, maar ook echt niet meer dan dat. Ik was er ook niet rouwig om dat het uit was. Ik heb wel getwijfeld hoeveel sterren ik het boek moet geven. Tweeënhalf vind ik net iets te weinig, drie eigenlijk net iets teveel. Toch heb ik maar voor drie gekozen zoals je gezien hebt. Vooral omdat het boek niet slecht is, maar het gewoon niet zo mijn ding was. Maar ik kan me voorstellen dat je dit wel leuk vindt. De manier van schrijven in alleen brieven sprak mij in dit geval niet aan en is dus naar mijn idee niet gelukt.

Eén gedachte over “Recensie: Vlinders & vriendinnen

1. Dit was echt een van mijn lievelingsboeken toen ik tiener was . Ik vond de briefvorm ontzettend origineel (wss omdat dit de eerste keer was dat ik het tegenkwam) en het verhaal heel erg spannend, vooral omdat Elizabeth een geheime aanbidder had (zwijmel!).
    Dat ik nu in je recensie lees dat je hem niet zo goed vond, vind ik teleurstellend, want hoe durf je, maar wel heel begrijpelijk. Het is zo’n typisch tienerboek waar de romance de grootste rol speelt zonder dat er veel diepgang in zit en als ik hem nu zou lezen, zou ik hem misschien helemaal niet leuk vinden. Op dit punt bestaat mijn liefde voor dit boek voornamelijk uit nostalgie, maar dat is niet erg, het zijn leuke herinneringen om te bewaren. Ik vind het iig leuk dat je Vlinders & vriendinnen ook gelezen hebt!
    Anneke onlangs geplaatst…Boeken om te lezen wanneer je gestrest bentMy Profile