Recensie: Voor de val

Voor de val / Before the fall
ISBN: 9789402306101
Auteur: Noah Hawley
Publicatiedatum: 9 juli 2016
Genres: Roman
Aantal bladzijdes: 341

Op een mistige zomeravond gaan tien mensen in Martha’s Vineyard aan boord van een klein privévliegtuigje: negen rijke mensen die daar thuishoren, en een kunstenaar die toevallig aan boord belandt. Zestien minuten later is het vliegtuig neergestort in zee. De enige overlevenden zijn een jongetje van vier en Scott Burroughs, de kunstenaar, die het kind weet te redden.

Afgewisseld met flashbacks naar de levens van de passagiers en bemanningsleden van het vliegtuigje die het niet overleefden, ontvouwt zich het verhaal van Scott, het jongetje en de fragiele vriendschap die zich ontwikkelt tussen dit onwaarschijnlijke duo. Langzamerhand rijst het vermoeden dat er iets achter de vliegtuigcrash zat – er zijn te veel bizarre toevalligheden. Waarom zaten er zo veel invloedrijke mensen aan boord van deze vlucht? Was het ongeval een mechanische of een menselijke fout, of was er iets anders aan de hand?

Voor de val klonk als een boek waar ik nieuwsgierig naar werd en ik was dan ook heel benieuwd naar de uitwerking. De samenvatting zorgde ervoor dat ik ‘ja’ zei toen de uitgever me vroeg of ik een recensie-exemplaar wilde ontvangen.
Vol goede moed begon ik eraan, ervan overtuigd dat Voor de val goed zou zijn. Natuurlijk is het altijd wel een beetje gevaarlijk om hoge verwachtingen te hebben van een boek. Helemaal als het alleen op basis van de samenvatting is. Maar vond ik dit boek goed of toch niet?

Soms vind ik een recensie schrijven moeilijk. Als ik een boek matig vond bijvoorbeeld, maar niet goed weet waarom. Of als ik een boek supergeweldig vond. Ook bij Voor de val vond ik het best lastig om een goede recensie te schrijven met een goed onderbouwde mening waarom. Voor mij is dat een van de meest belangrijke dingen in een recensie op een boekenblog. Waarom vond je het geweldig? Waarom vond je het niets?

Voor de val vond ik niet leuk en het voldeed niet aan mijn verwachtingen. En ik weet ook waarom: de schrijfstijl. Meteen wordt in het begin al vertelt hoe de personages eruit zien. Zoals dat een van hen een flinke vetlaag heeft. De schrijfstijl was voor mij niet eentje waarbij ik door wilde lezen, die niet nieuwsgierig maakte. De vertelwijze van Voor de val voelde voor mij echt ontzettend oppervlakkig.

30983013
Daarnaast werd er voor mijn gevoel teveel gewisseld van personages en daardoor raakte ik in de war. Ook vond ik dat er veel te veel personages in zaten en daar raakte ik ook nog weleens van in de war. Met de personages had ik ook geen klik, omdat het er zoveel waren.

Noah Hawley is een screen writer en dat merkte ik best wel. Voor mijn gevoel was Voor de val best wel filmisch geschreven, maar voor mij werkt dat niet zo goed. Als je het mij vraagt is het schrijven van boeken heel iets anders dan een film of serie. Op papier komen dingen ook heel anders over.

O, wat had ik graag een ander soort recensie geschreven over Voor de val, want het onderwerp vind ik origineel en tof bedacht. Het idee vond ik heel tof, maar de uitwerking helaas niet zo. Maar helaas: ik kan er niets anders van maken. Ik ben altijd eerlijk over boeken, dus ook in dit geval.
Gelukkig voor de schrijver zijn er genoeg mensen die dit boek wel heel goed vinden, maar helaas ben ik niet een van die mensen.

Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Boekerij. Bedankt!

[bol_product_links block_id=”bol_57961a58bbc0f_selected-products” products=”9200000057028171″ name=”1″ sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

2 gedachten over “Recensie: Voor de val